Strój w biznesie – zasady. Czy jeszcze obowiązują?

Polub nas na Facebooku

Wiadomo nie od dziś, że świat biznesu rządzi się swoimi prawami, których należy przestrzegać, aby nie odbiegać od standardów. Niegdyś jedną z takich zasad był strój biznesowy o restrykcyjnych kryteriach – garnitur i krawat w przypadku mężczyzn oraz prosta koszula oraz spódnica do połowy łydki w przypadku kobiet to była absolutna podstawa w każdej korporacji, niezależnie od branży. W dzisiejszych czasach stawia się na większą swobodę, a ściśle określony dress code występuje już tylko w nielicznych organizacjach. Nie oznacza to jednak, że wybór stroju biznesowego jest kwestią nieistotną i zupełnie dowolną – przeciwnie! Nadal odpowiedni ubiór odgrywa bardzo ważną rolę w życiu zawodowym, lecz w większości przypadków wynika nie tyle z odgórnego nakazu pracodawcy, co z ogólnie obowiązujących reguł oraz indywidualnej potrzeby nienagannej prezencji w biurze – od wyglądu bowiem zależy odbiór naszej osoby przez innych ludzi, zarówno klientów, jak i współpracowników. Jak zatem wybrać odpowiedni strój do pracy? Czy istnieją pewne standardy co do adekwatnego ubioru?

Strój do pracy

Dress code – co to jest?

Dress code z angielskiego oznacza dosłownie „kod ubrania” i jest to nic innego jak zbiór norm oraz reguł, odnoszących się do stosownego ubioru w danym miejscu. Stanowi również element savoir-vivre oraz etykiety biznesowej, w których można znaleźć wytyczne co do odpowiedniego stroju w pracy. Powinny stosować się do niego zwłaszcza te osoby, które pełnią funkcję wymagającą bezpośredniego kontaktu z klientem, niezależnie od zajmowanej pozycji w danej branży – może to być np. przedstawiciel handlowy, pośrednik obrotu nieruchomościami, lecz również sekretarka czy asystentka biura. Innymi słowy, każda osoba wchodząca w różnego rodzaju interakcje z drugim człowiekiem, czy to z partnerem biznesowym, czy nawet ze współpracownikami, powinna stosować się do kilku podstawowych zasad związanych z wyborem odpowiedniej garderoby w miejscu pracy. Dzięki temu można uniknąć „modowego faux-pas”, ubierając się nieadekwatnie do miejsca, w którym pracujemy.

Chcąc dobrać idealny strój do pracy musimy w pierwszej kolejności zapoznać się z panującymi w danej organizacji zasadami, dzięki czemu z pewnością uda nam się umiejętnie wyselekcjonować te części garderoby, które idealnie nadadzą się do biura. Warto zaczerpnąć tego rodzaju wiedzy szczególnie wtedy, gdy mamy do czynienia z pierwszą poważną pracą i zastanawiamy się, jaki ubiór będzie najbardziej adekwatny. Obeznanie w tym zakresie będzie również przydatne dla wieloletniego pracownika, który chciałby poprawić swoją prezencję i zyskać w oczach innych.

Jak Cię widzą, tak Cię piszą

Powszechnie mówi się, że wygląd nie jest najważniejszy, jednak nie ulega wątpliwości, że przy pierwszym kontakcie, to właśnie na jego podstawie oceniamy drugiego człowieka. Przyglądając się wyglądowi zewnętrznemu, wyrabiamy sobie opinię na temat danej osoby i jesteśmy w stanie wiele o niej powiedzieć – o jej preferencjach, guście czy statusie społecznym. Z tego względu tak ważny jest odpowiedni strój, zwłaszcza w miejscu pracy, w którym codziennie mamy do czynienia z wieloma różnymi osobami. Nienaganna, elegancka aparycja kojarzy się również z profesjonalizmem i kompetencją, co jest istotne przede wszystkim w kontaktach biznesowych. Eksperyment psychologa społecznego – Roberta Cialdiniego – pokazuje, że ludzie, którzy wyglądają lepiej mają większą szansę na odniesienie sukcesu. Związane jest to z tzw. efektem aureoli”, czyli zjawiskiem, odnoszącym się między innymi do wyglądu zewnętrznego. Polega ono na tym, że opierając się na pierwszym wrażeniu przypisujemy danej osobie pozytywną lub negatywną cechę osobowości, którą następnie trudno jest wyprzeć. Tym samym, jeżeli ktoś wywrze na nas pozytywne wrażenie podświadomie obdarzymy go aprobatywnymi cechami, w efekcie czego będziemy chętniej z nim współpracować. Działa to także w drugą stronę – jeśli poprzez mało schludny ubiór rozmówca odbierze nas nieprzychylnie, wówczas szanse na kooperację będą dużo mniejsze. W tym aspekcie również istotna jest psychologiczna reguła lubienia i sympatii, opracowana przez tego samego badacza, która nawiązuje do przeniesienia uczuć i emocji dotyczących jakiejś osoby na przekazywaną przez nią propozycję. Mówiąc prościej, jeżeli mamy względem kogoś pozytywne odczucia, z większą łatwością zgodzimy się na jego różnorodne sugestie. Idąc tym tropem, warto zwrócić uwagę na odpowiedni strój biznesowy, aby uzyskać lepsze efekty swojej pracy i nawiązać owocną, długoterminową współpracę z innymi. Jak się bowiem okazuje, od naszego wyglądu zależy bardzo dużo.

Rodzaje dress code’u

Generalnie do dress code’u zalicza się uniwersalne zasady adekwatnego ubioru, jednakże w zależności od rodzaju wykonywanego zawodu, branży, w jakiej działamy oraz zajmowanego stanowiska, reguły mogą nieco się różnić. Należy pamiętać, że wyróżnia się kilka odmian dress code’u, do których zalicza się bardzo formalna oraz ta swobodniejsza, która również znajduje zastosowanie w biznesie.

Pierwszą z nich jest business dress code, który jest najczęściej stosowany wśród pracowników korporacji, urzędów czy biur. Odznacza się elegancją i prostotą oraz jednolitością i harmonią. Nie ma w nim zbędnych dodatków oraz przepychu – łączy w sobie klasyczne, ponadczasowe rozwiązania z niezwykłym szykiem. Przykładem takiego stylu mogą być ciemne garnitury u mężczyzn, natomiast u kobiet spódnice typu midi z jasnymi koszulami.

Kolejną odmianą dress code’u jest typ smart casual charakteryzujący się innowacyjnym połączeniem wytworności ze sportowym, swobodnym i półformalnym stylem. Powinien zawierać elementy stroju standardowego, czasem bardziej oficjalnego, lecz może przemycać też luźniejsze cechy. Bazę takiej kombinacji stanowi marynarka lub żakiet, przy czym dla panów pierwsza opcja jest wymagana, lecz dla pań już niekoniecznie. Mężczyźni mogą zamienić spodnie na kant na jeansy, natomiast kobiety ołówkowe spódnice na bardziej rozkloszowane. Takie rozwiązanie nadaje się idealnie do miejsc, w których elegancki wygląd jest wymagany, natomiast nie stawia się na sztywną, korporacyjną atmosferę.

Styl business casual oznacza natomiast strój zupełnie nieformalny, w którym nie obowiązują żadne wytyczne. Można w tym przypadku postawić na zupełną dowolność, ubierając się jak na co dzień.

Najbardziej formalnym i odświętnym outfitem, jest natomiast styl nazywany formal attire. Jest on wykorzystywany podczas podniosłych uroczystości, takich jak gale, bankiety czy kolacje. Nazywa się go także strojem wieczorowym z racji swojego charakteru i dzieli się go na black tie oraz white tie. Należy zwracać uwagę na zaproszenia, w których nierzadko pożądany rodzaj jest uwzględniany. Black tie oznacza, iż płeć męska musi przyjść na wydarzenie w czarnych smokingach z białą koszulą oraz czarną muszką. Płeć żeńska zaś powinna założyć długie, eleganckie suknie, szpilki, a jako dodatek – mieć koktajlową torebkę. White tie natomiast stanowi najbardziej wytworny ze wszystkich dress code’ów i jest stosowany niezwykle rzadko. Podstawowym elementem w white tie jest frak – marynarka o podłużnych połach i błyszczących wyłogach, biała kamizelka oraz koszula w tym samym kolorze. Jeżeli zaś chodzi o obuwie – dopuszczalne są tylko czarne lakierki. Kobiety w tej wersji powinny założyć długie, balowe suknie oraz szal otulający ramiona. Dobrym pomysłem będą również rękawiczki, malutka torebka oraz subtelna biżuteria jako dodatek.

Subtelność i prostota, czyli dress code dla pań

Jeżeli chodzi o strój biznesowy dla kobiet, najbardziej istotne jest zachowanie umiaru. Oczywiście, zawsze warto wyglądać ładnie i schludnie, natomiast należy pamiętać, że biuro to nie wybieg modowy, zatem w kwestii doboru garderoby do pracy powinna przyświecać nam subtelność i prostota. Makijaż nie może być zbyt mocny, wyzywający, a włosy najlepiej, żeby były spięte bądź związane. Nie powinno się również zakładać koszul i bluzek nadmiernie uwydatniających dekolt. Niestosowne jest też wybieranie odzieży, która odkrywa nasze ramiona lub jest mocno wycięta w różnych miejscach. Wiadomo, że każda kobieta uwielbia biżuterię – do pracy jak najbardziej można wybrać subtelne błyskotki, jednak nie więcej niż dwie, w myśl zasady minimalizmu. Może to być delikatna bransoletka lub nierzucający się w oczy łańcuszek. Alternatywnie dla którejś z nich, można wybrać kolczyki. Praktycznie w każdym rodzaju stroju do pracy warto postawić na spódnicę – nie może być to jednak typ mini, optymalna długość wynosi kilka centymetrów nad kolanem. Buty stanowią równie istotną część naszego stroju. Powinny być czyste, zadbane i nie powinny odsłaniać stóp. Do biura nie wypada też przychodzić z gołymi nogami, jednakże jaskrawe, wzorzyste, kolorowe rajstopy nie będą dobrym pomysłem – cieliste sprawdzą się za to idealne. Dzięki tym wskazówkom strój do pracy każdej kobiety będzie schludny, prosty i jednocześnie reprezentacyjny.

Elegancja i klasa – dress code dla panów

Dla panów najbardziej popularnym strojem biznesowym od pokoleń, pomimo zmieniających się trendów, jest garnitur. Nic dziwnego – stanowi niezwykły wyraz elegancji. Jeżeli jednak miejsce pracy lub sytuacja nie wymagają tego rodzaju ubioru, mężczyzna może wyglądać równie szykownie – wystarczy kierować się uniwersalnymi sugestiami w dress codzie dla mężczyzn, w którym także obowiązują jasne reguły. Przestrzeganie ich pomoże uzyskać pożądany wygląd, dzięki któremu z pewnością zyska się w oczach innych. Alternatywnie dla wspomnianego garnituru, można ubrać mniej eleganckie spodnie wraz z koszulą i marynarką. Przede wszystkim warto mieć na uwadze to, że białe koszule zarezerwowane są na specjalne, wyjątkowe okoliczności – na co dzień więc można postawić na inne kolory, takie jak szary, błękitny czy granatowy. Należy także zwrócić uwagę na długość mankietu, który standardowo powinien wystawać z rękawa na długość 1 cm, a krawat – jeżeli jest konieczny – musi być dopasowany do barwy koszuli. Najlepiej, żeby był jedwabny, jednolity i stonowany, ewentualnie może posiadać delikatny wzór. Obowiązkowym elementem męskiego outfitu jest także pasek – bez niego bowiem puste szlufki, a więc miejsca przeznaczone do wsunięcia paska, wyglądają nieestetycznie. Należy pamiętać także o tym, aby podczas spotkań nie podwijać rękawów koszuli. Istotnym elementem męskiej garderoby są również niepozorne skarpetki, które muszą być ciemniejsze od spodni, a ich długość powinna być taka, aby w pozycji siedzącej zakrywały łydki. Warto zaopatrzyć się również w dodatki – oprócz paska, stylowy zegarek stanowi atrybut każdego mężczyzny. Warto więc zainwestować w lepszy model, aby dopełnić całości swojej garderoby.

Pomimo, iż w dzisiejszych czasach odbiega się od rygorystycznych, sztywnych norm odnośnie codziennego stroju biznesowego, a najbardziej elegancki ubiór obowiązuje głównie podczas ważnych spotkań, nadal powinno przestrzegać się pewnych zasad dress code’u w biznesie. Aktualnie reguły te są dosyć uniwersalne i zależą od rodzaju wykonywanego zawodu, jednakże należy dobierać swoją garderobę w taki sposób, aby respektowała ona podstawowe wytyczne. Od tego bowiem zależy, w jaki sposób będą nas odbierać inni – czy będziemy się odbierani jako osoby kompetentne, znające się na rzeczy, czy wręcz przeciwnie, co zdecydowanie wpłynie na szansę osiągnięcia sukcesu.