Podstawowe narzędzia do pracy zdalnej

Polub nas na Facebooku

Pandemia koronawirusa sprawiła, że Twój szef zadecydował o przejściu pracowników na pracę w trybie zdalnym? Bez paniki! Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu oraz organizacji czasu i miejsca pracy, wykonywanie obowiązków służbowych w domu może być równie efektywne co przy firmowym biurku. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jakie rozwiązania i narzędzia pracy ułatwią Ci home office!

Home office - jakie narzędzia do pracy?

Wydziel swoją przestrzeń do pracy zdalnej

Zacznijmy od tego, że wydzielenie własnej, nawet niewielkiej przestrzeni, gdzie będziemy mogli w spokoju pracować, jest bardzo istotne. Warto, aby wszyscy nasi domownicy – rodzice, partner lub partnerka oraz dzieci – wiedzieli, że w określonych godzinach jesteśmy pogrążeni w obowiązkach służbowych i w związku z tym nie należy nam przeszkadzać. W trakcie home office należy zachować taką samą rutynę, jak wtedy gdy normalnie chodziliśmy do biura – nie powinniśmy planować żadnych dodatkowych rzeczy, na czas kiedy mamy skupić się tylko i wyłącznie na naszych zadaniach związanych z karierą zawodową. Dobrze, jeśli jest to miejsce z dużym oknem, zapewniającym nam jak najdłużej dostęp do naturalnego światła – takie warunki sprawiają, że najmniej męczymy wzrok i zmniejszają ryzyko wystąpienia problemu, jakim jest „piasek” pod powiekami. Nie bez znaczenia dla naszych oczu są również barwy jakimi się otaczamy. Świetnie, jeśli ściany w domowym biurze będą w jednym ze stonowanych odcieni zieleni, która posiada działanie relaksujące i jednocześnie zwiększające efektywność naszej pracy. Dobrym rozwiązaniem jest też kolor niebieski, a dokładniej błękitny nadający wnętrzu spokój i poczucie wolności.

Zanim rozpoczniemy pracę, koniecznie musimy zadbać o nasz internet – najlepiej, gdy w pobliżu znajduje się router lub kabel zapewniający stałe łącze. Przed przejściem na home office warto sprawdzić, jaki jest zasięg w pokoju i czy możemy liczyć na nieprzerwane połączenie z siecią. Postarajmy się, żeby wszystkie potrzebne narzędzia oraz dokumenty były zawsze pod ręką – w jednym, stałym miejscu. Pomoże to zachować porządek, który jest bardzo ważny, kiedy potrzebujemy się skupić, a także oszczędzi nam wiele stresu związanego z poszukiwaniem aktualnie potrzebnego dokumentu czy notatek. Jeżeli to możliwe, warto aby w naszym otoczeniu znajdowały się zielone rośliny. Nawet jedna czy dwie mogą w pozytywny sposób wpłynąć na nasze samopoczucie i koncentrację. Dlaczego? Po pierwsze, ze względu na kolor, który jak zostało wyżej wspomniane pomaga odprężyć się oczom i ułatwia skupienie na obecnie wykonywanych zadaniach. Oczyszczają też powietrze z zanieczyszczeń i dbają o jego nawilżenie, co jest szczególnie ważne w trakcie obecnie trwającego okresu grzewczego.

Ergonomiczne biurko

Jedną z rzeczy, o które musimy zadbać w czasie pracy zdalnej, jest biurko. Zdecydowanie nie sprawdzi się tutaj mebel pożyczony z pokoju naszych dzieci, wykorzystanie w tej roli stolika kawowego czy nawet w najgorszym możliwym przypadku: łóżka! Jeśli nie posiadamy odpowiedniego mebla do pracy, powinniśmy udać się z wizytą do sklepu, ponieważ najprostsze kupimy już za naprawdę niewielkie kwoty. Mocno poprawi się przy tym komfort oraz efektywność naszej pracy. Na co zwrócić uwagę podczas wybierania najlepszego modelu? Przede wszystkim na wymiary. Zakłada się, że podczas siedzenia nasze uda nie mogą dotykać spodu blatu. Musimy też mieć miejsce na wyprostowanie wygodnie nóg, a przedramiona powinny swobodnie spoczywać na powierzchni mebla. Dodatkowo dobrze, aby było ono na tyle duże, abyśmy bez problemu mogli na nim postawić komputer, klawiaturę, myszkę, organizer, lampkę, dokumenty i wszystko co jest nam potrzebne podczas wykonywania służbowych działań. Za uniwersalny rozmiar powszechnie przyjmuje się wysokość oscylującą w okolicach 75 centymetrów oraz blat mający minimum metr szerokości. Szczególnie przydatne są modele od razu zaopatrzone w półki, szuflady i szafki, co zdecydowanie pomoże nam zadbać o porządek w naszym miejscu pracy, a także oszczędzi szukania innego miejsca do schowania na przykład stosu teczek czy kilku ogromnych segregatorów. Co jednak, kiedy obszar w naszym domowym gabinecie będzie mocno ograniczony? Wtedy koniecznie zwróćmy uwagę na biurka narożne, które gwarantują nam dużą ilość powierzchni do zagospodarowania, lecz jednocześnie są łatwe do postawienia w kącie pomieszczenia, co nie ograniczy jednocześnie komfortu korzystania z danego pokoju. Co ważne, taki mebel optycznie zajmuje niewielką przestrzeń. Jest to świetne rozwiązanie na przykład wtedy, gdy jesteśmy zmuszeni przeznaczyć do pracy niewielką części naszej sypialni.

Idealny fotel na czas home office

Kwestią równie ważną, a może nawet i ważniejszą, jest zakup fotela. W miejscu pracy zazwyczaj wyposażeni jesteśmy w krzesła, które zapewniają nam komfort i silne podparcie dla naszych pleców – nie zawsze posiadamy takie w domu. Dlaczego tak istotne jest, aby używać dobrze dobranego produktu? Przede wszystkim musimy brać tutaj pod uwagę kwestie zdrowotne, a dokładniej kondycję naszych pleców. Podczas ośmiu, a nawet często większej liczby godzin spędzanych przy komputerze w nieodpowiedniej pozycji, kręgosłup narażony jest szczególnie na wszelkiego rodzaju zwyrodnienia czy wady postawy. Wystarczy już kilka dni, abyśmy zaczęli mocno odczuwać dolegliwości bólowe niemal w całym ciele, ponieważ podczas siedzenia na nieprzystosowanym do naszych potrzeb krześle cierpią też chociażby kolana, którym grozi zwyrodnienie rzepki. Jaki w takim razie powinien być fotel idealny? Musi być on przede wszystkim regulowany – mowa tutaj zarówno o wysokości, jak i podłokietnikach. Idealnie byłoby gdyby ten, z którego korzystamy, miał także opcję dopasowania oparcia do naszych indywidualnych potrzeb. Zagłówek nie jest czymś koniecznie wymaganym, jednak jego obecność zdecydowanie jest w stanie poprawić komfort pracy poprzez ulżenie obolałej części szyjnej kręgosłupa. Coraz modniejsze stają się designerskie krzesła nie posiadające kółek. Niestety, ze względu na swoją budowę są one często zbyt głębokie, ze zbyt niskimi oparciami, co jednoznacznie dyskwalifikuje je do roli krzesła do pracy. Dodatkowo nie dają także możliwości wyregulowania siedziska. Innym, ostatnio popularnym trendem, nie stanowiącym jednak dobrego rozwiązania na długie godziny przy komputerze, jest siedzenie na ogromnej, gumowej piłce. Wskazana moda tłumaczona jest tym, że piłka wymusza utrzymanie prostej postawy, a także angażuje stale wszystkie mięśnie do pracy. To narzędzie rehabilitacyjne rzeczywiście świetnie może się sprawdzić podczas treningu, jednak nie w czasie ośmiu godzin przy biurku, ponieważ nie jesteśmy w stanie, korzystając z niej, stosować podstawowych zasad BHP. Nie mamy też zapewnionego stabilnego podparcia oraz wysokości pasującej do naszego wzrostu.

Dobre oświetlenie – czyli jakie?

Jak wcześniej zostało wspomniane dobrze, jeśli mamy możliwość zapewnienia sobie jak najdłuższego dostępu do naturalnego źródła światła. Jest ono najlepsze dla naszego wzroku, ponieważ spowalnia proces męczenia się oczu i ich nie wysusza. Świetnym pomysłem będzie na przykład umiejscowienie biurka w okolicy okna. Jednak w okresie jesienno-zimowym światło słoneczne może okazać się niewystarczające, dlatego nie obejdzie się bez wyposażenia w dodatkowe lampy. Zakłada się, że w miejscu, gdzie pracujemy, powinny być minimum dwie. Jedna, główna oświetlająca całe biuro, pokój czy sypialnię oraz druga punktowa, czyli po prostu typowa lampa biurkowa, którą możemy w łatwy sposób przestawić i skierować światło na konkretne miejsce. Istnieje wiele dostępnych modeli, zadziwiających zarówno designem, jak i opcjami trybu oświetlenia. Niektóre posiadają na tyle elastyczne ramię, że możemy je swobodnie wykrzywiać aż do momentu uzyskania satysfakcjonującego rezultatu. Dodajmy, że nie sprawdzą się tutaj typowe modele, jakie trzymamy na stoliku nocnym, które mają zazwyczaj dużo słabszą moc, a ich światło jest bardziej stłumione poprzez nakładany kosz czy abażur. Skoro już jesteśmy przy temacie mocy, to żarówka do pracy powinna mieć około 50-60 W. Najlepsze będą te o neutralnej barwie, zbliżonej do światła słonecznego. Pamiętajmy, że oświetlenie jest bardzo ważną kwestią, ponieważ brak odpowiedniego może sprawić, że bardzo szybko zauważymy pogorszenie się wzroku i spadek wydajności w pracy.

Przydatne narzędzia pomocne w organizacji pracy

Jak skutecznie zadbać o komfort oraz organizację pracy? Oczywiście koniecznie musimy zaopatrzyć się szereg akcesoriów biurowych, które pomogą nam uporządkować wszystkie niezbędne przybory, posegregować dokumenty, nasze notatki, wyznaczyć priorytetowe zadania czy zaplanować zajęcia na najbliższy czas. Zacznijmy od najprostszego, czyli organizera. Dobrze, żeby był on na tyle duży, by mógł bez problemu pomieścić nie tylko długopisy i pisaki, lecz także chociażby karteczki samoprzylepne, spinacze czy dziurkacz, dzięki czemu nie będziemy musieli tracić czasu na ich szukanie. Bardzo istotne jest też posiadanie kilku segregatorów pozwalających uporządkować dokumenty, notatki czy teczki. Dobrze jest postawić je na biurku lub – jeśli ich w danej chwili nie potrzebujemy, schować do jednej z szafek obok nas. Fantastycznym rozwiązaniem jest zaopatrzenie się w tablicę korkową lub magnetyczną. Przydatna okaże się chociażby podczas robienia domowej burzy mózgów – na kolorowych karteczkach możemy notować nasze pomysły, po czym przyczepiać je właśnie tam. Świetnie sprawdzi się też do zapisywania przypomnień albo po prostu przywieszenia ulubionego cytatu stanowiącego dla nas motywację do pracy. Nie zapomnijmy też o kalendarzu – najlepiej tego w wersji papierowej. Dzięki ustawieniu go na biurku będziemy mogli mieć cały czas pod kontrolą wszelkie deadliny.

Przygotuj swój komputer do pracy zdalnej

Podczas pracy zdalnej bardzo ważną rolę odgrywa rzecz jasna komputer, na którym będziemy wykonywać swoje obowiązki służbowe. Jeśli mamy przynajmniej dwa w domu, ustalmy, aby jeden służył nam tylko i wyłącznie do pracy i nikt z niego nie korzystał. Stacjonarny czy laptop? Zakłada się, że pierwszy ze wspomnianych zasadniczo ma lepsze parametry, jednak faktem jest, iż coraz więcej mobilnych modeli im dorównuje, a ich dodatkowym plusem jest to, że możemy się z nimi swobodnie przemieszczać. Co ważne, jeśli wykorzystujemy urządzenia, które mamy w domu, musimy je odpowiednio przystosować. Usuńmy lub pozgrywajmy prywatne pliki, zdjęcia czy aplikacje, aby przygotować miejsce na materiały służbowe czy na przykład potrzebne programy. Warto też przemyśleć to, w jaki sposób będziemy się kontaktować z naszymi współpracownikami. Jeśli w grę wchodzą wideokonferencje, obowiązkowym wyposażeniem naszego komputera powinna być także kamera, mikrofon i dla zwiększenia naszego komfortu: słuchawki. Co jeśli jednak nasz komputer nie pozwala nam na równie efektywną co w biurze pracę? Zwróćmy się z prośbą o pożyczenie sprzętu do pracodawcy – z pewnością nam nie odmówi.

Pracując zdalnie możemy być produktywni – wystarczy, że zadbamy o kilka podstawowych kwestii, które wpłyną na nasz komfort podczas wykonywania konkretnych obowiązków. Ważne, abyśmy ustalili z naszymi domownikami nowe zasady i prosili ich o spokój i wyrozumiałość w tym nietypowym dla wszystkich czasie. Home office ma naprawdę wiele plusów i z czasem, bez wątpienia, możemy zacząć doceniać taki tryb pracy.