Gdzie powinniśmy oddawać elektrośmieci

Polub nas na Facebooku

Niektórych sprzętów nie wolno wyrzucać na śmietnik. Jednak nie jest dobrą metodą − gdy nie wiemy jak się ich pozbyć − przechowywanie ich na strychu czy podwórku.

e-waste

Elektrośmieci, czyli zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny to wszystkie popsute, nieużywane i niepotrzebne urządzenia elektryczne i elektroniczne, takie jak zepsute komputery, zabawki i gadżety elektroniczne, stare pralki, lodówki, a także zużyte świetlówki.

Klasyfikowane są one jako odpady niebezpieczne, ponieważ zawierają trujące substancje. Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym przewiduje, że kupując nowe urządzenie możemy oddać stare, ale zazwyczaj sklepy nie przyjmują ich już dzień później, a niektóre w ogóle nie chcą ich odbierać. Zużytego sprzętu nie można oddawać na złom, chyba że punkt figuruje w specjalnym rejestrze − jako zbierający sprzęt. Elektrośmieci po przetwarzaniu mogą być wykorzystywane do produkcji nowych przedmiotów, np. żagli, misek żaroodpornych, mebli czy nowych urządzeń RTV i AGD.

Przepisy wspólnot mieszkaniowych nie ułatwiają nam zadania. Zazwyczaj wynika z nich, że do worków i pojemników z odpadami komunalnymi nie wolno wrzucać zużytych baterii, przeterminowanych lekarstw, termometrów rtęciowych, gruzu z remontów, odpadów wielkogabarytowych czy elektrośmieci.

Baterie powinniśmy wrzucać do pojemników przeznaczonych na nie. Znajdziemy je w szkołach, niektórych sklepach, urzędach oraz zakładach fotograficznych.

Lekarstwa (te przeterminowane lub niewykorzystane), igły, strzykawki oraz termometry rtęciowe należy oddać do aptek, w których stoją specjalne pojemniki na tego typu odpady.

Zużyty sprzęt AGD oraz świetlówki należy oddać do punktu prowadzonego przez gminę, w punktach skupu lub w punkcie serwisowym.

Akumulatory − pamiętajmy, że podczas zakupu nowego akumulatora wnosimy opłatę depozytową, którą sklep zwraca, gdy odwieziemy mu stary. Ten system działa dobrze.

Kiedy już nie mamy zupełnie gdzie oddać śmieci, pozostaje nam wyjście awaryjne. Obowiązek zabrania od mieszkańców selektywnie zebranych odpadów mają przedsiębiorcy odbierający od nas odpady komunalne. Dostają bowiem zezwolenia z gmin na wywóz zwykłych śmieci komunalnych, pod warunkiem, że będą także odbierali wszystkie selektywnie zbierane odpady komunalne, w tym domowe odpady wielkogabarytowe (np. stare meble), zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz resztki z remontów. Wynika to z art. 8 ust. 2 pkt 3b ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach.