Które ryby jeść by dostarczyć organizmowi kwasy omega-3, a które są bogate w białko? My wiemy!

Polub nas na Facebooku

Suplementacja diety kwasami omega-3 nie jest najlepszym rozwiązaniem. O wiele korzystniej jest spożywać ryby morskie, które są cennym i niemal jedynym źródłem długołańcuchowych kwasów omega-3.

Spożywając ryby morskie zapewniasz sobie i dziecku pyszny, pełnowartościowy posiłek, poza tym kwasy omega-3 w naturalnej postaci są o wiele łatwiej przyswajalne niż te obecne w aptecznych kapsułkach. W ostatnim czasie pojawiło się wiele publikacji na temat suplementacji diety kwasami omega-3, wiele z nich wskazuje na problemy związane między innymi z images (4)ich składem (niektóre suplementy należy zażywać kilka razy dziennie, co może być kłopotliwe, problematyczne mogą być proporcje DHA do EPA czy omega-3 do omega-6).

Ryby morskie, są cennym i niemal jedynym źródłem długołańcuchowych kwasów omega–3. Kwasy te wpływają na obniżenie poziomu cholesterolu i trójglicerydów w surowicy krwi człowieka, ograniczają tworzenie się zakrzepów oraz regulują częstotliwość skurczów mięśnia sercowego. Dzięki temu mają ogromne znaczenie w profilaktyce chorób cywilizacyjnych takich, jak miażdżyca, choroba niedokrwienna serca, ale także mogą zapobiec zawałom czy wylewom. W Japonii, gdzie spożycie mięsa i tłuszczów zwierzęcych jest mniejsze, a znacznie większa jest konsumpcja ryb i owoców morza, zachorowalność na miażdżycę jest zdecydowanie mniejsza. W rozwoju zmian miażdżycowych istotną rolę odgrywają „złe” tłuszcze zwierzęce. Wyjątek stanowi tu tłuszcz rybi, bogaty w długołańcuchowe kwasy omega–3, które wykazują działanie ochronne na serce, przeciwdziałając rozwojowi miażdżycy.

Na co jeszcze mają wpływ omega-3 (EPA i DHA) obecne w rybach? Sprzyjają prawidłowemu rozwojowi i funkcjonowaniu mózgu oraz narządu wzroku, obniżają ryzyko przedwczesnego porodu, łagodzą objawy atopowego zapalenia skóry i innych alergii, a także łuszczycy i zapalenia stawów, hamują rozwój astmy u dzieci oraz wspomagają procesy koncentracji i uczenia się oraz zapobiegają nadpobudliwości dzieci (hiperaktywności – ADHD).

Co dla nas bardzo istotne – poprawiają samopoczucie! Naukowcy odkryli bowiem, że depresja może mieć związek ze zmniejszonym poziomem kwasów omega-3 w mózgu.images (3)

Które z gatunków ryb można bezpiecznie spożywać?

– łosoś norweski,
– śledź,
– sardynka,
– makrela atlantycka,

Ryby te zawierają dużo kwasów omega-3 i niewiele szkodliwych zanieczyszczeń.

– dorsz,
– mintaj,
– sola,
– flądra,

Zawierają mniej kwasów omega-3 i niewiele substancji szkodliwych, jednak są bardzo dobrym źródłem pełnowartościowego białka.

info. i foto.: materiały prasowe