Zdrowie w kaszy jaglanej

Polub nas na Facebooku

Nie stała się jeszcze must have polskich stołów, ale pojawia się w coraz większej ilości przepisów na zdrowe potrawy. Jest ważnym elementem zbilansowanej diety.

41677208_l

Powstają blogi, które poświęcone są wyłącznie kaszy jaglanej. Weganie i wegetarianie robią z niej ciasta, koktajle, zupy i kotlety. Sportowcy i dietetycy piszą, że powinna znaleźć się w każdym zdrowym jadłospisie. Czy moda na kaszę jaglaną opanuje nasz kraj?
Bardzo możliwe, bo już teraz kaszę tę polecają sportowe celebrytki takie jak: Ewa Chodakowska czy Anna Lewandowska. Na blogu Lewandowskiej można znaleźć sporo śniadaniowych przepisów na bazie kaszy jaglanej – jaglanka z owocami czy ciasto z kaszy jaglanej z jabłkami. Desery na bazie kaszy jaglanej np. brownie lub czekoladowe kulki poleca blog kaszomania. Z kolei wegański blog jadłonomia oferuje recepturę na tartę z kremem z kaszy jaglanej.
Czy to już ogólnopolski trend? Odpowiedzi trudno udzielić, ale jedno jest pewne! Wspaniale byłoby gdyby każdy – przynajmniej raz w tygodniu – zjadł posiłek z kaszą jaglaną w składzie. Głównie, dlatego że ma ona wiele właściwości odżywczych i jest lekkostrawna. Zawiera cynk, krzem, żelazo, wapń, potas i witaminy z grup B.

Po treningu i na śniadanie
Ważna informacja dla sportowców jest taka, że kasza jaglana to źródło pełnowartościowego białka. Dlatego można przyrządzić z niej coś odpowiedniego na potreningowy posiłek. Polecamy koktajl malinowy. Jak go zrobić?
Składniki: 1 szklanka malin, 2 szklanki mleka migdałowego, 10 namoczonych w wodzie daktyli lub mocno dojrzały banan, 2/3 szklanki ugotowanej kaszy jaglanej, syrop z agawy do smaku. Wszystko wrzucamy do blendera. Miksujemy na gładki koktajl i gotowe! Pijemy ze smakiem po treningu, a także na śniadanie.
Dla niektórych koktajl to na śniadanie zdecydowanie za mało. Dlatego można zjeść gotowaną kaszę jaglaną z owocami. Składniki: 1 szklanka kaszy jaglanej (suchej), 2 łyżki masła klarowanego, 1 łyżka miodu wielokwiatowego, 2 nektarynki. Kaszę jaglaną gotujemy w osolonej wodzie. Do gorącej kaszy dodajemy masło klarowane i łyżkę miodu. Mieszamy i dodajemy dwie pokrojone w ćwiartki nektarynki.

Właściwości rozgrzewające
Kasza jaglana posiada nie tylko mnóstwo właściwości odżywczych, ale również rozgrzewających. Jesienią i zimą warto o tym pamiętać. Można wykorzystywać ją pomocniczo przy przeziębieniach lub chorobach górnych dróg oddechowych. Usuwa nadmiar śluzu z organizmu.

Jak gotować kaszę jaglaną, żeby nie była gorzka?
Często zdarza się, że kasza jaglana po ugotowaniu ma lekko gorzki smak, a po dodaniu np. do sałatki psuje efekt. Jest jednak sposób na to, żeby temu zapobiec.
Należy, przed ugotowaniem, obficie przelać ją najpierw zimną, a potem gorącą wodą. Można też wrzucić kaszę do wrzątku, po chwili odcedzić i jeszcze raz wsypać do czystej, gotującej się wody. Warto także namoczyć ją na kilka godzin albo na noc w wodzie z dodatkiem soku z cytryny.

Jak ugotować kaszę jaglaną na sypko?
Bierzemy 1 szklankę kaszy jaglanej oraz 2,5 szklanki wody. Gotujemy, aż kasza wchłonie wodę. Potem zawijamy w koc i odstawiamy na około godzinę.

Jak sprawić, żeby kasza po ugotowaniu była kleista?
Przed ugotowaniem należy kaszę wymieszać z niewielką ilością wody lub mleka i przelać do wrzątku w proporcjach: 1 szklanka kaszy jaglanej na 3,5 szklanki wody. Później gotować przez 30-40 minut.

Warto mieć ją w menu
Kasza jaglana może się sprawdzić zarówno na słodko, jak i na słono. Istnieje wiele możliwości, żeby włączyć ją do tygodniowego menu. A warto, bo… dzięki niej łatwiej będzie uzupełnić niedobry witamin i składników mineralnych, a także zadbać o szarą i zmęczoną cerę. Kasza jaglana pomaga nie tylko zaspokoić głód, ale również zadbać o zdrowe.

veronique_03_15_kaszaArtykuł ukazał się w internetowym magazynie dla kobiet
VERONIQUE 03/2015.