Polub nas na Facebooku

Może się wydawać, że problem dotyczy kobiet starszych. Jednak, jak pokazują badania, wysiłkowe nietrzymanie moczu występuje u co siódmej kobiety, która ukończyła dwudziesty rok życia. Jakie są przyczyny dolegliwości, jakie są jej objawy i jak sobie z nią radzić?

mocz

Wysiłkowe nietrzymanie moczu to problem, którego nie można bagatelizować, chociaż na początku może się wydać „normalny”. Problem pojawia się początkowo jedynie podczas wysiłku fizycznego (głównie przy podskokach) oraz w sytuacjach powodujących wzrost ciśnienia w brzuchu takich jak kichanie lub kaszel. Jeśli w tym czasie dochodzi do mimowolnego wycieku moczu, mamy do czynienia z pierwszymi objawami dolegliwości. To sygnał, że należy podjąć leczenie – w przeciwnym przypadku, problem będzie się pogłębiał.

Specjaliści wyróżnili 3 stadia nietrzymania moczu:

  1. Niekontrolowany wypływ moczu, który zdarza się podczas nagłego napięcia powłok brzusznych (w jamie brzusznej szybko wzrasta ciśnienie), np. kichanie, kaszel, podnoszenie ciężkich przedmiotów, wysiłek fizyczny, śmiech;
  2. Wypływ moczu powodują normalne, codzienne czynności tj. chodzenie po schodach, bieganie, aktywność fizyczna, wstawanie z krzesła;
  3. Niekontrolowany wypływ moczu następuje przy każdej wykonywanej czynności. W najcięższych sytuacjach mocz gubiony jest także w spoczynku. W takim przypadku problemem nie jest już tylko nietrzymanie moczu, ale również jego zapach oraz możliwe wtórne zakażenia.

Wysiłkowemu nietrzymaniu moczu sprzyja otyłość (występuje ono cztery razy częściej u kobiet otyłych niż u szczupłych), menopauza, okres pomenopauzalny, przewlekły kaszel, przebyte ciąże i porody, ale także duża masa urodzeniowa dziecka, obniżenie narządu rodnego, częste infekcje dróg moczowych, ciężka praca fizyczna i… planie papierosów!

Najczęstszą przyczyną wysiłkowego nietrzymania moczu jest poród, który powoduje bezpośrednie uszkodzenie mięśni miednicy, nerwów oraz innych struktur, które podtrzymują miednicę (mięśni i tkanki łącznej).

Jeśli nawet wstydzimy się powiedzieć o naszym problemie lekarzowi – są metody, dzięki którym można skutecznie wyleczyć nietrzymanie moczu. Do jednej z metod najbardziej znanych i lubianych, ale przede wszystkim skutecznych w walce z dolegliwością należą ćwiczenia mięśni Kegla. Trening mięśni głębokich i dna miednicy pozwalają utrzymać pęcherz we właściwym miejscu i zapewniają prawidłowe funkcjonowanie narządu. Ćwiczenie mięśni Kegla można wykonywać niemal w każdej sytuacji, siedząc przy biurku, w autobusie, w domu. Ćwiczenie polega na tym, aby zaciskać mięśnie w taki sposób jakbyśmy chcieli zatrzymać strumień moczu. Można wykonywać pojedyncze spięcia lub całe serie, dłuższe i krótsze. Dobrze jest ćwiczyć Mięsień Kegla trzy razy dziennie, nawet wtedy kiedy nie zmagamy się z wysiłkowym nietrzymaniem moczu.

W przypadku, gdy ćwiczenia są niewystarczające, możemy skorzystać z leczenia farmakologicznego. W poważniejszych przypadkach konieczne mogą się okazać zabiegi operacyjne.