Witamina A ratunek dla wzroku

Polub nas na Facebooku

Witamina A dba o sprawność widzenia, zwłaszcza po zmierzchu, gdy robi się ciemno. Witamina ta odpowiada za prawidłowość widzenia, ponieważ wpływa na adaptację wzroku w ciemności. Jej niedobory mogą wywoływać zgrubienie rogówki, czyli zewnętrznej warstwy gałki ocznej.

wzrok

Ślepota zmierzchowa może być jednym z początkowych objawów retinopatii barwnikowej, genetycznej choroby polegającej na zaniku fotoreceptorów siatkówki. Może wynikać także z zaniku nerwu wzrokowego, krótkowzroczności czy odwarstwienia siatkówki. Jednak najczęściej spowodowana jest brakiem lub niedoborem witaminy A. Upośledzenie to może pojawić się w wyniku diety ubogiej w produkty zwierzęce i roślinne, zawierające witaminę A, zwaną retinolem oraz prowitaminę A, zwaną beta-karotenem. Jeśli choroba nie zostanie szybko rozpoznana i wyleczona może doprowadzić do ślepoty.

Badanie diagnostyczne i leczenie tego schorzenia powinno być obowiązkowo prowadzone przez okulistę. To, w jakim stopniu dotknęła nas ślepota zmierzchowa można określić przy pomocy badania przeprowadzonego w specjalnie do tego przeznaczonym, zaciemnionym pomieszczeniu. Pacjent przebywa w nim przez jakiś czas, a następnie okulista mierzy adaptometrem to, w jakim stopniu nasz wzrok przystosowuje się do ciemności.

Nadmiar witaminy A zażywanej w tabletkach jest szczególnie niebezpieczny dla kobiet w ciąży, gdyż może doprowadzić do uszkodzenia płodu.

Retinol to witamina A w najczystszej, najbardziej aktywnej, gotowej do przyswojenia postaci. Nie musisz go szukać w laboratoriach, równie dobrze znajdziesz go we własnej lodówce. Gotowy do przyswojenia retinol kryje się w produktach pochodzenia zwierzęcego, nie uświadczysz go natomiast w potrawach wege.

Najwięcej witaminy A zawierają tłuste produkty mleczne tj. mleko, śmietana, jogurty, masło, sery żółte, twarogi, a także margaryna – witamina A jest do niej dodawana niemal w takich ilościach, w jakich znajduje się w maśle. Bogate w witaminę A są też żółtka jaj, a także ryby i wątróbka. Jeśli chcemy zadbać o wzrok, jedzmy też więcej prowitaminy A tj. beta-karotenu – przekształca się on w witaminę A w takiej ilości, w jakiej nasz organizm aktualnie jej potrzebuje. Najwięcej beta-karotenu jest w żółtych i pomarańczowych warzywach, takich jak: marchew, pomarańczowa papryka, dynia. Sporo jest jej w mango, morelach, brzoskwiniach, melonach, pomarańczach i mandarynkach.