W zdrowym ciele mocne żyły – naturalne sposoby wzmacniania żył

Polub nas na Facebooku

Żyły pełnią w naszym organizmie kluczową rolę. To w jakiej są kondycji ma ogromny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie, zwłaszcza przy obecnym trybie życia większości kobiet. Za mało się ruszamy, zbyt często stoimy i siedzimy zakładając nogę na nogę, całe dnie chodzimy w szpilkach… Na szczęście jest wiele naturalnych, domowych sposób na wzmocnienie nadwyrężonych żył.

zdj. Anna Piotrowska

Wzmacnianie ścian naczyń krwionośnych służy zapobieganiu wysiękom osocza oraz zastoinom mikrokrążenia – pozwala to chronić nogi przed obrzękami. Ważne jest także, by zapobiegać stanom zapalnym oraz nadmiernej krzepliwości krwi.
Wskazówki zawarte w artykule będą szczególnie przydatne dla tych, którzy zauważyli u siebie tendencję do rumienia (będącym zwiastunem chorób naczyniowych) lub mają w bliskiej rodzinie osoby z żylakami, gdyż te są schorzeniem dziedzicznym.
Gdy wraz z stresem na szyi i dekolcie pojawiają się czerwone plamy, pomocny będzie zimny kompres – powoduje on zwężanie naczyń krwionośnych, a co za tym idzie, zniknięcie rumienia.
Na tzw. pajączki – czyli widoczne pod skórą sieci popękanych naczynek – skuteczna będzie witamina C, której zadaniem jest uszczelnianie naczyń. Najlepsza jest ta w naturalnej postaci, pochodząca od owoców oraz warzyw. Polecane są także leki zawierające rutynę, ale najlepiej będzie jeśli w diecie uwzględni się produkty ją zawierające, np. kasza gryczana, aronia, owoce cytrusowe, papryka czy zioła takie jak dziurawiec, czarny bez oraz mięta. Rutyna przeciwdziała kruchości i pękaniu naczyń – wzmacnia je i hamuje działanie enzymów rozkładających śródbłonek naczyń. Usprawnia przepływ krwi, zmniejsza ryzyko uszkodzeń naczyń i zapewnia lepszą dostawę substancji odżywczych i tlenu do tkanek.

Kasztanowiec – a dokładnie pochodząca z niego escyna, to kolejny dar natury pomocny w utrzymaniu dobrej kondycji żył. Skuteczny będzie zarówno odwar z kory kasztanowca, jak i jego kwiaty.

Jak przyrządzisz odwar z kory i kwiatów kasztanowca?
Łyżkę kory zalewamy 2 szklankami wody i gotujemy przez 20 minut na małym ogniu. Należy pić 1/2 szklanki 2 razy w ciągu dnia przez 2 tygodnie. Kurację warto powtarzać co kilka tygodni.
Wywar z suszonych kwiatów powstanie przez zalanie wrzątkiem ich dwóch łyżek – ważne, by odmiana była biała – i parzenie przez ok. 10 minut. Należy spożywać go 3 razy dziennie po 1/2 szklanki, a kuracja nie powinna być krótsza niż tydzień.

Jeśli borykamy się już z problemem żylaków, warto robić okłady. Idealnie sprawdzą się do nich liście babki lancetowatej, kłącza tataraku czy ziela drapacza.

Kwasy tłuszczowe omega-3 mają działanie przeciwzakrzepowe i obniżające ciśnienie krwi. Zwiększają poziom dobrego cholesterolu – tym samym obniżając złego – oraz zmniejszają ryzyko pojawiania się zatorów w naczyniach krwionośnych. W największych ilościach występują w tłustych rybach oraz w orzechach. Zatem spożywanie tych produktów pomaga działać przeciwzapalnie. Orzechy dodatkowo zawierają aminokwas argininę, która jest podstawą do wytwarzania tlenku azotu biorącego udział w rozkurczu naczyń krwionośnych – proces ten pozwala na lepszy przepływ krwi. Korzyści dla żył płynące z przyjmowania tych produktów mogą wynikać zarówno z zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych, jak i antyoksydantów oraz argininy.

Warto pamiętać także o uwzględnieniu w codziennej diecie produktów z dodatkiem witaminy K, mimo że nasz organizm produkuje ją w dużej mierze samodzielnie. Reguluje ona wytwarzanie jednego z białek – protrombiny, od którego zależy proces krzepnięcie krwi oraz zapobiega krwotokom. WitaminęK znajdziemy w warzywach – głównie ciemnozielonych, np. w brokułach, szpinaku, kapuście i sałacie. Zawierają ją także brzoskwinia, wątróbka oraz oleje (np. sojowy) oraz tran.

veronique_03_15_zylaki Artykuł ukazał się w internetowym magazynie dla kobiet
VERONIQUE 03/2015.