Polub nas na Facebooku

Za oknem coraz chłodniej. Pogoda sprzyja przeziębieniom, a temat wzmacniania odporności częściej wpisywany jest w okno internetowej wyszukiwarki.

Zamiast sięgać po suplementy, gotowe apteczne mieszanki witaminowe, warto postawić na matkę naturę.

Pierzga, Fot.: Elżbieta Piotrowska
Pierzga, Fot.: Elżbieta Piotrowska

Pszczeli dar

Obok miodu pszczoły produkują jeszcze jeden cenny dla naszego zdrowia produkt – pyłek kwiatowy, zwany także pyłkiem pszczelim, który w dalszym etapie konserwacji przez owady, staje się pierzgą.

Co to jest pierzga?

To pyłek kwiatowy, który został złożony w komórkach plastrów i „ubity” przez nielotne pszczoły. Pyłek jest rozdrabniany i nawilżany pszczelą śliną – taki proces wzbogaca go o enzymy, które wytwarzają tylko te owady – oraz miodem. W komórkach plastrów dochodzi do fermentacji mlekowej, która konserwuje pyłek. Przed nadejściem zimy pszczoły zalewają komórki wypełnione pierzgą miodem, co chroni produkt przed zepsuciem. Procesy te sprawiają, że właściwości lecznicze pierzgi są wyższe niż pyłku kwiatowego.

Właściwości lecznicze pierzgi

Ma działanie wzmacniające i regenerujące. Zalecana jest m.in. w okresie rekonwalescencji po zabiegach operacyjnych i stanach pozawałowych. Warto sięgać po nią w okresie obniżonej odporności organizmu, zmęczenia czy niedoborów składników mineralnych.

Pierzga zalecana jest także osobom, które borykają się z problemami układu nerwowego – są w stanie depresyjnym, doskwiera im przemęczenie psychiczne wynikające z przepracowania i stresu.

Sięgajmy po ten produkt w trakcie i po intensywnym wysiłku umysłowym, ponieważ poprawia on zdolność koncentracji.

Pierzga reguluje przemianę materii. Jest pomocna w zaburzeniach pracy przewodu pokarmowego, np. biegunki; w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy czy po kuracji antybiotykowej.

Pomaga chronićodtruwać organizm w chorobach wątroby, w tym wirusowego zapalenia wątroby i przy zatruciach, np. choroby alkoholowej.

Dodatkowo pierzga jest zalecana w osłabieniu wzroku, chorobie niedokrwiennej serca, zaburzeniach krążenia obwodowego, chorobie wieńcowej (pomaga obniżyć cholesterol we krwi)

Dawkowanie i sposób spożycia pierzgi

Zalecana dawka to 2 razy dziennie po 1 łyżeczce. Pierzgę można rozpuścić w wodzie (jeśli jej smak nam nie odpowiada, można rozpuścić ją w soku, mleku lub dodać do wody trochę miodu). Powinna się ona moczyć minimum 4 godziny. Dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie roztworu np. wieczorem, a wypicie go rano. Analogicznie robimy z napojem na wieczór – namaczamy rano, a wypijamy wieczorem.

pylek-pszczeli
Pyłek pszczeli, Fot.: Elżbieta Piotrowska

Czym jest pyłek pszczeli?

To zebrany przez pszczoły i częściowo przetworzony pyłek kwiatowy, który niesiony jest w formie malutkich kuleczek do ula, gdzie stanowi, po przetworzeniu, pokarm dla młodych pszczół oraz zapas na okres, w którym pyłku mogłoby zabraknąć w przyrodzie. W skład każdej z kulek pyłku, wchodzi aż ok. 100 tysięcy pyłkowych ziaren, którymi są m.in. rośliny lecznicze. Pszczelarze montują u wlotu do ula coś na kształt przeszkody umożliwiającej pozyskanie części pyłku, który jest następnie konserwowany przez np. suszenie czy zamrożenie.

Co zawiera się w pyłku kwiatowym?

To źródło aż ponad 200 różnorodnych związków, między innymi białka (od 20 do 40 procent). W pyłku znajduje się ponadto 36 makro- i mikroelementów, w tym wapń, magnez, krzem, żelazo, siarka, miedź, srebro, cynk, chrom.

CIEKAWOSTKA! Pyłek to tak cenne źródło dobrze przyswajalnego wapnia (na 100 g pyłku przypadają jego 162 mg). Spożywając pyłek dostarczamy organizmowi więcej wapnia niż jedząc jogurt, białe sery, fasolę czy suszone morele oraz orzechy pistacjowe. Natomiast jako dostawca żelaza może zestawić go na równi z wątróbką, która traktowana jest jako jego najbogatsze źródło.

Pyłek to bogate źródło witamin, które rozpuszczają się w wodzie oraz w tłuszczach. Zawartość witaminy C jest w nim większa niż w jabłkach czy kapuście. To również dostarczyciel witaminy B1 i B2 oraz PP, która uszczelnia naczynia krwionośne. Pyłek kwiatowy jest nośnikiem enzymów, które przyspieszają i poprawiają liczne procesy metaboliczne zachodzące w ludzkim organizmie.

Właściwości lecznicze pyłku kwiatowego

Spożywanie pyłku wzmacnia układ odpornościowypomaga w leczeniu anemii. Żelazo, miedź, kobalt i mangan spełniają ważną rolę w leczeniu anemii. Cynk w nim zawarty korzystnie wpływa na porost włosów.

Podobnie jak pierzga, pyłek doskonale sprawdza się w trakcie rekonwalescencji oraz po długotrwałych chorobach, w trakcie leczenia zapalenia wątroby, zaburzeń metabolicznych, choroby wrzodowej żołądka oraz dwunastnicy.

W krótkim czasie uzupełnia braki pierwiastków, dlatego dobrze, by znalazł się w diecie osób, które spożywają zbyt mało świeżej żywności, a sięgają np. po posiłki z tzw. fast foodów. Wypicie płynów z dodatkiem pyłku to gwarancja szybkiego przypływu energii, stąd też dobrze, by sięgały po niego osoby, od których wymagana jest intensywna praca intelektualna. Pyłek ma działanie przeciwbakteryjne (udowodniono, że jest niszczący dla gronkowca złocistego) i grzybobójcze. Ma moc odtruwania organizmu z pozostałości leków, nikotyny czy nadmiernej ilości kofeiny.

Pyłek zalecany jest osobom na diecie, ponieważ rozpuszczony w ciepłym płynie – np. z dodatkowo osłodzoną miodem herbatą – hamuje głód.

Dawkowanie i sposób spożycia pyłku

Profilaktycznie wystarczająca będzie czubata łyżeczka raz dziennie – jako dodatek do kawy, herbaty lub innego ciepłego płynu. Pyłek można także dosypywać do ulubionych koktajli, serków, jogurtów.

Jeśli jesteśmy osłabieni, zmęczeni, znerwicowani lub chcemy pomóc sobie w innych wyżej opisanych dolegliwościach, przy których leczeniu pyłek jest pomocny, to zaleca się zażywanie 4-8 łyżeczek pyłku, tj. 20-40 g dziennie (dawki podzielone, przyjmowane co najmniej 30 minut przed spożywanym posiłkiem). W przypadku ciężkich schorzeń porcję pyłku można zwiększać – nie obawiając się przedawkowania.