Pigułka wciąż kontrowersyjna

Polub nas na Facebooku

Tabletki antykoncepcyjne mogą u niektórych kobiet wywoływać skutki uboczne. Najczęściej są niegroźne dla zdrowia, chociaż uciążliwe i niekiedy budzące niepokój. Pojawiają się zwykle na początku stosowania tabletek, kiedy organizm przyzwyczaja się do nowego stanu hormonalnego. Warto wiedzieć, jak sobie radzić z uciążliwymi objawami, ponieważ zwykle samoistnie ustępują.

vitamind-ed1cfd4ff44941051dffc0d7ed980562773309b8-s6-c30

Plamienia i krwawienia podczas stosowania tabletek antykoncepcyjnych najczęściej występują w pierwszych 2-3 cyklach oraz podczas stosowania tabletek o mniejszej zawartości hormonów. Krwawienia mogą być wywołane błędami w przyjmowaniu tabletek, nieregularnym ich stosowaniem lub przyjmowaniem tabletek z hormonami w sposób ciągły, bez robienia przerw. Czynnikami sprzyjającymi krwawieniom są choroby przebiegające z zaburzeniami wchłaniania jelitowego, niektóre leki oraz palenie papierosów. Krwawienia mogą być spowodowane również innymi, niezależnymi od tabletek czynnikami, na przykład stanem zapalnym lub polipem szyjki macicy. Z tych powodów, jeśli krwawienia nie ustępują samoistnie, należy zgłosić się na badanie do lekarza.

Obniżenie libido towarzyszące antykoncepcji hormonalnej może mieć różne przyczyny. Może wiązać się z suchością śluzówek pochwy, uczuciem dyskomfortu i unikaniem z tych powodów współżycia. Wpływ tabletek na libido zależny jest w pewnym stopniu od ich składu ilościowego i rodzaju zawartych hormonów. Z tych powodów korzystna jest niekiedy zmiana tabletek na inne. Obniżenie libido może też być spowodowane zaburzeniami nastroju, czynnikami psychologicznymi i depresją. Dlatego zawsze warto zastanowić się nad ewentualną przyczyną zaburzeń i porozmawiać na ten temat z lekarzem. Rozpoznanie przyczyny umożliwia skuteczne leczenie. Niestety, nie zawsze przyczyna obniżenia libido jest znana i nawet zmiana tabletek antykoncepcyjnych nie jest skuteczna. W takich przypadkach pozostaje jedynie zmiana metody antykoncepcji. Warto zaznaczyć, że nie zawsze tak się dzieje i u wielu kobiet obserwuje się wzrost libido związany ze stosowaniem antykoncepcji hormonalnej.

Poważne powikłania związane ze stosowaniem antykoncepcji hormonalnej zdarzają się niezwykle rzadko, jednak objawy takie jak bóle brzucha, bóle głowy, zaburzenia widzenia, ból i obrzęk jednej nogi nie powinny być lekceważone i zawsze jeśli się pojawią, wymagają konsultacji z lekarzem.