Pięć cennych rad dla świeżo upieczonej mamy na czas w połogu

Polub nas na Facebooku

Większość kobiet pod koniec ciąży skupia się na przygotowaniu się do porodu. Nie mogą doczekać się chwili, w której pierwszy raz przytulą swoje maleństwo, ale z drugiej strony są przerażone myślą o tym, co będzie później. Doskonale wiemy, że pierwsze tygodnie po porodzie są bardzo ważne i jednocześnie mogą być trudne, dlatego przeczytaj, jak się do nich przygotować.

Pięć-cennych-rad-dla-świeżo-upieczonej-mamy-na-czas-w-połogu---foto

Połóg to okres rozpoczynający się po porodzie. Trwa od sześciu do ośmiu tygodni – to czas, w którym ciało kobiety regeneruje się po wyczerpującym finale ciąży. Jako świeżo upieczona mama powinnaś wtedy szczególnie dbać nie tylko o swoje maleństwo, ale również o siebie. To, jak Twój organizm będzie wracał do pełni sił, zależy od fazy połogu, w której się znajdziesz – a wyróżnia się ich trzy. Pierwsza trwa około doby po urodzeniu dziecka, kolejna mniej więcej tydzień, natomiast ostatnia to czas od drugiego do ósmego tygodnia po porodzie w zależności od tego, czy kobieta rodziła naturalnie czy miała cesarskie cięcie.

Po pierwsze: odpocznij

W pierwszych 24 godzinach tuż po urodzeniu dziecka mogą u Ciebie wystąpić różne powikłania poporodowe, dlatego jesteś pod bacznym, ale dyskretnym nadzorem pielęgniarek, położnych i lekarzy w szpitalu. Doglądają oni nie tylko Twojego maleństwa, ale również Ciebie – bohaterki minionych wydarzeń. – To, co jest najważniejsze w pierwszych godzinach po porodzie, to odpoczynek i chwila wytchnienia dla mamy. Kiedy największe emocje związane z pojawieniem się na świecie długo oczekiwanego maleństwa opadną, kobieta powinna się przespać i wypocząć, ponieważ najbliższe dni po wyjściu ze szpitala mogą być dla niej trudne – dodaje dr n. med. Ewa Kurowska, ginekolog ze Szpitala Medicover.

Po drugie: stosuj się do zaleceń lekarza

Czasami podczas porodu lekarz nacina krocze, a później je zszywa. Proces gojenia takiej rany jest dużym dyskomfortem dla kobiety, dodatkowo nakłada się na niego zmęczenie oraz pierwsze wyzwania związane z opieką nad maleństwem. Możesz być wtedy bardzo wyczerpana fizycznie i mieć ochotę tylko na pozostanie w łóżku. Pamiętaj jednak, żeby stosować się do poleceń Twojego lekarza i położnej. Jeżeli sugerują Ci, że to już czas na wstanie i zrobienie kilku kroków, to tak właśnie powinnaś postąpić. – Poród to niezaprzeczalnie wyzwanie dla organizmu. W pierwszych dniach po nim ciało kobiety produkuje więcej krwi, dlatego istnieje ryzyko powstania zakrzepów. Aby ich uniknąć, najlepiej już dobę po porodzie wykonywać proste ćwiczenia – wymachy rękoma czy poruszanie nogami w pozycji siedzącej – wszystko to jednak oczywiście pod warunkiem, że właśnie takie są zalecenia lekarza i nie ma ku temu przeciwwskazań – radzi dr n. med. Ewa Kurowska.

Po porodzie kobiety często boją się załatwiania potrzeb fizjologicznych, ponieważ martwią się tym, że mogą rozerwać szwy. Pierwszy raz faktycznie może być nieprzyjemny, jednak ważne, aby krok po kroku wracać do normalnego funkcjonowania. Innym nieprzyjemnym skutkiem ciąży i porodu mogą być hemoroidy, które powstają między innymi w wyniku zmian hormonalnych. – Należy je bacznie obserwować – jest szansa, że po kilku tygodniach się wchłoną, jeśli jednak tak się nie stanie, trzeba udać się do lekarza. Świeżo upieczone mamy powinny szczególnie dbać o higienę odbytu, a dodatkowo wzbogacić dietę w błonnik, aby uniknąć zaparć, które również mogą przyczyniać się do występowania żylaków okolic intymnych – doradza dr n. med. Ewa Kurowska ze Szpitala Medicover.