Otręby w kuchni

Polub nas na Facebooku

Otręby to produkt powstały z przemiału zbóż pszenicy, owsa lub żyta. W skład otrąb wchodzi w głównej mierze zewnętrzna warstwa ziarna, to jest warstwa owocowo nasienna. Głównymi produktami przemiału są: mąka, kasze oraz otręby.

DSC_0023

Otręby zawierają wszystko, czego nam trzeba, by zrzucić nadprogramowe kilogramy. Wszechstronnie wspomagają zdrowie. Są tanie i można dodawać je do wszystkiego.
Otręby zawierają dużą ilość błonnika, witamin i makro- oraz mikroelementów. Przyczyniają się do sprawniejszego funkcjonowania układu pokarmowego. Pomagają w profilaktyce schorzeń przewodu. Błonnik odgrywa też ważną rolę w profilaktyce zaparć, hemoroidów i uchyłkowatości jelita grubego.

Dwie łyżki otrąb pokrywają jedną trzecią zapotrzebowania dziennego na błonnik i obniżają ryzyko zachorowania na raka jelit. Są zdrowym źródłem błonnika, ale też pysznym i chrupiącym dodatkiem w kuchni. Idealne do panierek, ciastek i placuszków.

Warto wiedzieć, że błonnik może być rozpuszczalny lub nierozpuszczalny. Błonnik rozpuszczalny usuwa kwasy żółciowe z jelit, dzięki czemu obniża się poziom cholesterolu. Ponadto znajdują się w nim beta-glukany. To właśnie one są współodpowiedzialne za prawidłowe działanie układu odpornościowego i jelita grubego oraz odgrywają ważną rolę w profilaktyce antycholesterolowej. Zobaczmy, na jakie kulinarne szaleństwa z otrębami w roli głównej możemy sobie pozwolić, przy okazji korzystając ze zdrowotnych właściwości tego produktu.

Jeżeli nie chcemy rezygnować z naszych ulubionych kotletów, to warto przynajmniej zastanowić się nad zdrowszym wariantem tego dania. Odłóżmy na bok bułkę tartą i zastąpmy ją otrębami. Sprawdza się to praktycznie z każdym rodzajem mięsa – od klasycznego schabu po drób. Mięso powinno odstać swoje w lodówce – co najmniej 30 minut. Następnie standardowo już maczamy je z każdej strony w rozbitym jajku i otrębach. Czynność tę powtarzamy. Kotlety smażymy najlepiej na teflonowej patelni, gdyż wtedy możemy użyć minimalnej ilości tłuszczu.

W przypadku stosowania panierki z otrąb należy delikatniej obchodzić się z kotletem, gdyż te łatwiej odpadają od mięsa niż bułka tarta. Jeżeli ktoś stosuje wegetariański model żywienia lub po prostu ma ochotę na danie jarskie, w tym przepisie świetnie sprawdzi się również kabaczek lub cukinia. W przypadku kabaczka należy jednak pamiętać, aby przed panierowaniem oprószyć każdy plaster solą, która zniweluje gorzki smak warzywa.
Kolejne świetne zastosowanie otrąb to wplecenie ich w najróżniejszego rodzaju ciasteczka i mufinki. W przypadku muffinek otręby mieszamy razem z mąką, proszkiem do pieczenia, cukrem, solą i ewentualnie innymi przyprawami np. cynamonem, kakao, które mają zapewnić odpowiedni aromat. Dopiero potem można wymieszać całość z mlekiem, jajkami, olejem i np. miodem. Do dobrze wymieszanego ciasta warto dodać owoce, np. wiśnie, truskawki czy orzechy. Muffinki powinno się piec w temperaturze ok. 200 °C przez maks. 20 minut.

Placuszki z cukinii robi się je analogicznie jak te z ziemniaków, tylko oczywiście zmienia się główny składnik. Do ciasta warto dodać otręby owsiane. Danie zyska i na walorach zdrowotnych, i na smaku. Na tarce umytą i obraną cukinię. Następnie delikatnie odlewamy nadmiar soku z miski. Warzywo łączymy z jajkiem, mąką, odrobiną oliwy, otrębami, solą, pieprzem i innymi ulubionymi ziołami. Na dobrze rozgrzanej teflonowej patelni z odrobiną tłuszczu, łyżką formujemy placki, które smażymy z obu stron. Warto uzbroić się w cierpliwość i poczekać, aż po usmażeniu nasze pyszności przestygną.

Otręby owsiane są również wspaniałym dodatkiem do klasycznych racuchów z jabłkami i cynamonem. Wtedy po prostu należy dodać je do ciasta zaraz przed smażeniem, a w połączeniu z owocami i przyprawami korzennymi całe danie zdecydowanie zyska na walorach smakowych.

Jeżeli chcemy, można wykonać również placuszki z otrąb. Zajmuje to dosłownie parę minut, a danie na pewno docenią wszystkie osoby dbające o linię. Wystarczy tylko wymieszać jajko z jogurtem naturalnym, a następnie dodać otręby owsiane i płatki błyskawiczne. Następnie uformowane placuszki smażymy na teflonowej patelni i gotowe.

Na początku naszej przygody z otrębami wystarczą 2–3 łyżeczki dziennie, zbyt duża ilość otrąb prowadzi bowiem do bólu brzucha i wzdęć. Zbyt duże jednorazowe ich spożycie grozi zaparciami. Wraz z wprowadzeniem otrąb do diety należy też więcej pić: przynajmniej 1,5–2 litry dziennie.