Magnez na stres i przemęczenie

Polub nas na Facebooku

Magnez nazywany jest pierwiastkiem życia, jest to jeden z najpowszechniejszych, a zarazem najważniejszych pierwiastków w ludzkim organizmie. Występuje on w przyrodzie w ilości 2,74 proc. pod postacią minerałów. Związek ten występuje naturalnie w żywności i gdy zdrowo się odżywiamy, powinniśmy pokryć swoje dzienne zapotrzebowanie. Prawidłowy poziom magnezu w organizmie jest istotny w zapobieganiu odczuwania zmęczenia, kurczy mięśni, przy redukcji stresu i w ochronie.

women_with_cold_640

Magnez jest niezbędny do przetrwania na poziomie komórkowym, czyli najbardziej podstawowym. Przede wszystkim magnez aktywizuje około 300 enzymów, szczególnie tych, które związane są z tworzeniem energii w komórce. Najbardziej istotny jest dla mózgu, serca i mięśni. Chroni ściany naczyń krwionośnych i działa przeciwskurczowo, przeciwzakrzepowo. Jest niezbędny dla rozwoju kości. Reguluje pobudliwość układu nerwowego. Magnez hamuje również uwalnianie z zakończeń nerwowych „hormonów stresu” – adrenaliny i noradrenaliny. Dlatego też niedobór magnezu sprzyja zwiększonej wrażliwości na stres.

Prawidłowy poziom magnezu w organizmie zapobiega odczuwaniu zmęczenia, kurczom mięśni, ale także służy redukcji stresu i ochronie serca (wpływa na regulację ciśnienia krwi i przepływy obwodowe).

Niedobór magnezu bywa też wyjątkowo uciążliwy dla kobiet – w zespole napięcia przedmiesiączkowego stężenie magnezu w erytrocytach może być nawet o 30% niższe od prawidłowego.

Dobrym i naturalnym źródłem magnezu jest woda mineralna, ale taka, która zawiera minimum 50 mg tego pierwiastka w litrze. W aptekach dostępne są również gotowe preparaty magnezu. Najskuteczniejsze są te, które zawierają również w swoim składzie witaminę B6, ponieważ zwiększa ona wchłanianie magnezu w jelitach od 20 do 40% i zmniejsza jego utratę przez nerki. Poza tym witamina B6 umożliwia magazynowanie magnezu w komórkach zwiększając w ten sposób jego zapasy.