Kwas foliowy w naszym organizmie.

Polub nas na Facebooku

Chociaż nazwa na pierwszy rzut oka na to nie wskazuje, to kwas foliowy jest witaminą. Ten związek kryje się również pod terminem B 11 bądź B 9. Taka, a nie inna nazwa nie ma nic wspólnego z folią. Jest ona proweniencji łacińskiej. Słowo to pochodzi od słowa folium i tłumaczy się jako liść.

images (5)Taki, a nie inny rodowód wynika prawdopodobnie stąd, że kwas foliowy wyprodukowano ze szpinaku, a jadalne części tej rośliny to właśnie liście. Organizm ludzki może syntezować kwas foliowy. Ów proces odbywa się w jelicie grubym przy udziale znajdujących się tam bakterii. Dietetycy określili normy spożycia tej witaminy. Otóż osoba dorosła powinna spożywać od 0,4 do 0,6 mg.  Tymczasem jak donoszą badania spożycie tego składnik u dorosłego człowieka jest dużo niższe i wynosi od 0,15 – 0,25 mg.

Rola kwasu foliowego w organizmie jest bardzo ważna. Bierze on udział w funkcjonowaniu wszystkich komórek i układów. Pozytywnie wpływa na układ nerwowy, bowiem bierze udział w tworzeniu serotoniny i noradrenaliny. Ta pierwsza wpływa na apetyt, sen oraz potrzeby seksualne. Jednak co najważniejsze to decyduje ona o nastroju. Nawet nazywa się serotoninę hormonem szczęścia. Noradrenalina podnosi ciśnienie krwi, wpływa na naczynia krwionośne i odpowiada za przekazywanie impulsów w komórkach nerwowych.

Kwas foliowy zapobiega także anemii, ponieważ stymuluje powstawanie czerwonych krwinek. Dodatnio wpływa również za odporność, ponieważ bierze udział w syntezie leukocytów. Zapobiega również powstawaniu raka. Co więcej, dodatnio wpływa na układ pokarmowy, pobudzając wydzielanie soku żołądkowego oraz usprawniając działanie wątroby i jelit. Rola kwasu foliowego nieoceniona jest w trakcie rozwoju układu nerwowego w okresie płodowym. Dodatnio wpływa na ukształtowanie się mózgu, a przede wszystkim zapobiega wadom cewy nerwowej. W ostatnich latach była nawet kampania skierowana do kobiet planujących zajść w ciążę, aby przyjmowały kwas foliowy w ciąży. Jednak tu istotne jest to, aby wzbogacić dietę bądź przyjmować witaminę B11 w tabletach jeszcze przed zajściem w ciążę. Źródłem kwasu foliowego są zielone warzywa takie jak wspomniany już szpinak, ale także brokuły, brukselka, zielony groszek, natka pietruszki i sałata.

Oprócz tego składnik ten zawierają groch, fasola, soja, soczewica oaz drożdże. Z produktów pochodzenia zwierzęcego warto jeść wątróbkę drobiową bądź cielęcą oraz ryby takie jak łosoś, makrela i dorsz.  Natomiast mniejsze ilości znajdziemy w owocach takich jak pomarańcze i truskawki, a także w orzechach.

info. i foto.: materiały prasowe