Komosa ryżowa – poznaj nowy, zdrowy smak!

Polub nas na Facebooku

Quinoa, czyli komosa ryżowa, nazywana też złotem Inków, to wyjątkowa roślina, która należy do tej samej rodziny co buraki czy szpinak. W Polsce jej popularność jest niewielka, warto jednak się nią zainteresować. Jej niezwykłe właściwości sprawiają, że jest doskonałym produktem prozdrowotnym, może być znakomitym elementem diety. Zastępuje ryż i ziemniaki.

komosa

Komosę można dostać w większości marketów i sklepów ze zdrową żywnością. Ziarna przed przygotowaniem należy wcześniej dobrze wypłukać pod bieżącą wodą. Gotuje się je podobnie jak tradycyjny ryż, jednak nieco krócej 10-15 minut. Ma lekko słodkawy smak, nadaje się jednak zarówno do potraw na słodko jak i na ostro.

Komosa ryżowa należy do „superfoods” – pokarmów o niezwykłych właściwościach odżywczych, a jej ziarna znane są od tysiącleci. Zawierają ok. 20 proc. pełnowartościowego białka, błonnik, antyoksydanty, witaminy i sole mineralne. Wzmacnia odporność i korzystnie wpływa na pracę organizmu, a przy tym jest smaczna.

Ziarna tej rośliny w 60 proc. zbudowane są z węglowodanów. Dostarcza więc sporo energii, podobnie jak ziemniaki, kasza czy ryż. Cukry te jednak mają bardzo niski indeks glikemiczny (IG 35), co sprawia, że energia uwalniana jest niezwykle powoli. Sprzyja to budowaniu mięśni, spalaniu tkanki tłuszczowej, to sprawia, że jest chętnie spożywana przez kulturystów. Dodatkowo pomaga ustabilizować poziomu insuliny. Nie bez przyczyny komosa jest polecana osobom zagrożonym wystąpieniem cukrzycy typu II.

Dla Inków i Azteków komosa stanowiła podstawowy pokarm. Jako jedna z nielicznych roślin była w stanie przetrwać wysokości przekraczające 3000 m n.p.m. – czyli intensywne słońce, bardzo niską temperaturę oraz brak wody.