Jesienią do sauny!

Polub nas na Facebooku

W Finlandii znana jest od ponad 2000 lat: statystycznie jedna przypada na każdą rodzinę. Od wczesnego średniowiecza cieszy się popularnością też w innych krajach skandynawskich i Azji Środkowej, od niedawna zyskuje zwolenników także w Polsce. Dlaczego?

JAK DZIAŁA SAUNA:

W saunie ustawiony jest piec, w którym są kamienie rozgrzewające się do kilkuset stopni Celcjusza. Pracę pieca kontroluje regulator elektroniczny, którym można programować czas pracy pieca i temperaturę.

Pomieszczenie sauny rozgrzewa się do temperatury 95° Celsjusza. Wilgotność w pomieszczeniu wynosi około 10 %.

W saunie można przebywać kilkanaście minut, potem należy ochłodzić się w wodzie. Cykl należy powtórzyć 2-3 razy.

CO DAJE SAUNA:

  • sauna odtruwa nas ze szkodliwych toksyn i oczyszcza organizm,
  • wzmaga odporność i hartuje,
  • poprawia krążenie krwi,
  • wprawia w dobry nastrój, relaksuje, rozluźnia i …
  • wreszcie – wyszczupla (w czasie jednego pobytu w saunie możemy stracić ok. 300 kcal – tyle, ile po przebiegnięciu 4 km).

Obciążenie krążenia w saunie odpowiada obciążeniu w wyniku lekkiej pracy fizycznej. Sauna powoduje trening mięśnia sercowego, a wg niektórych sauna działa tak samo korzystnie na mięsień sercowy i na zdolność wysiłkową ustroju, jak regularny trening fizyczny.

Szwajcarscy lekarze zaproponowali, by wykorzystać saunę do leczenia chorych na nadciśnienie. Wspomniane wyżej ćwiczenia termiczne mają kapitalne znaczenie dla naczyń krwionośnych. Już po 15 zabiegach w saunie w większości przypadków ciśnienie tętnicze wraca do normy. Pobudzenie krwiobiegu – a to właśnie ma miejsce podczas korzystania z sauny – powoduje lepsze odżywianie i oczyszczania komórek organizmu.

Naukowcy udowodnili, że sauna jest stabilizatorem ciśnienia krwi – podwyższa tym, którzy mają zbyt niskie, obniża nadciśnieniowcom oraz stabilizuje skoki ciśnienia u tych którzy mają do tego skłonność. Osoby z wadami i osłabieniem serca powinny pamiętać, że oprócz temperatury na układ krążenia ma także wpływ wilgotność powietrza, ułożenia ciała i czas korzystania z sauny. W szczególnych przypadkach należałoby zatem skonsultować się z lekarzem, jak długo można przebywać w saunie i w jakiej temperaturze.

RODZAJE SAUNY
Możemy wybierać między sauną suchą, mokrą, parową i na podczerwień.

Sauna sucha – zwana szwedzką – jest najgorętsza. Temperatura w niej wynosi 90-110°C. Wilgotność nie przekracza 10%. Ten rodzaj jest najmniej popularny, właśnie z powodu tak wysokiej temperatury skóra zostaje w krótkim czasie gwałtownie wysuszona, a potem intensywnie się poci. Z sauny suchej zaleca się korzystać raz w tygodniu, bez względu na porę roku. Aby jednak odczuć poprawę kondycji, stymulację sił odpornościowych organizmu potrzeba systematycznego odwiedzania sauny. Natomiast z sauny parowej możemy korzystać częściej.

Najchłodniejsza jest sauna parowo-ziołowa (tzw. tylarium). Temperatura w niej osiąga jedynie 45-65° C, jest za to bardzo wilgotno – 40-60%. W takiej saunie zażywa się inhalacji ziołowych. W specjalnie skonstruowanych nowoczesnych piecach są pojemniki na zioła i olejki eteryczne, przez które przechodzi para, nasycając całe powietrze. Czasami sauna ta mylona jest z łaźnią parową. Różnią się one jednak poziomem wilgotności (w łaźni parowej dochodzi ona do 100%).

Najpopularniejsza z kolei jest sauna mokra (nazywana fińską). Panuje w niej temperatura 70-90°C, a wilgotność, uzyskana poprzez polewanie kamieni wodą, osiąga 35 %. Niezwykłe działanie sauny polega na kontrolowanej, intensywnej zmianie temperatury z bardzo wysokiej do bardzo niskiej.

Sauna na podczerwień jest alternatywą dla osób, które nie mogą korzystać z tradycyjnej sauny. Wykorzystywane tu są promienie IR, które cieplnie i głęboko wnikają w ciało nie powodując nadmiernego przegrzania tkanek przy zachowanej temperaturze 60°C – 65°C.
Zamiast tradycyjnych pieców wykorzystywane są ceramiczne promienniki podczerwieni. Z systemu głębokiego wnikania ciepła do organizmu dzięki podczerwieni może korzystać każdy. Badania medyczne wykazały niezwykłe rezultaty zdrowotnego działania promieniowania cieplnego i zostało ono uznane za nadzwyczaj efektywne. Przede wszystkim dlatego, że ciepło wnika w ciało aż 4cm w głąb i rozgrzewa organizm bez wykorzystywania powietrza jako jego nośnika. Dzięki tej możliwości ciało dużo mocniej poci się i traci o 250% więcej płynów niż w tradycyjnej saunie.

ŁAŹNIA PAROWA

Kąpiel parowa wspaniale relaksuje, ale przede wszystkim jest zdrowa. Jest to kąpiel wypotna, podobnie jak sauna, jakkolwiek klimat w łaźni jest zupełnie inny: mniej gorący i znacznie wilgotniejszy. Dla wielu, jednak te niższe temperatury kąpieli pomiędzy 43 – 46°C, i wilgotność względna rzędu 100 % to idealne warunki do odprężenia. Ta gorąca para jest szczególnie dobra na choroby dróg oddechowych i dolegliwości reumatyczne. Również ci, którzy przywiązują wagę do ładnej skóry potrafią docenić wilgoć i ciepło kąpieli parowej, gdyż odmładza, oczyszcza i ożywia skórę.

PODSTAWOWE ZASADY KORZYSTANIA Z SAUNY:

  • nie należy iść do sauny ze zbyt pełnym żołądkiem lub po alkoholu
  • przed wejściem należy zmyć makijaż, wziąć prysznic i dokładnie się osuszyć
  • nigdy nie należy wchodzić do sauny z mokrymi włosami (mogą ulec zniszczeniu)
  • należy przed wejściem do sauny ogrzać stopy, co gwarantuje lepszy efekt sauny
  • pobyt powinien trwać od 8-15 min
  • po wyjściu z sauny należy wziąć zimny prysznic, zaczynając natrysk od części najbardziej oddalonych od serca
  • po wytarciu należy na chwilę położyć się aby wypocząć
  • po trzecim wyjściu z sauny należy natrzeć ciało olejkiem aby wyrównać utratę tłuszczu i wilgoci

Należy wypić około litra wody mineralnej.
W saunie nie można mieć na sobie żadnych przedmiotów metalowych ani plastikowych (zegarki, biżuteria itp.)

Po zakończeniu sauny wskazane jest wypicie umiarkowanej ilości wody mineralnej, soku owocowego lub z warzyw – zaleca się sok pomidorowy, ze względu na dużą zawartość potasu.

Do utrzymania dobrej ogólnej sprawności wystarcza jeden zabieg sauny w tygodniu, maksymalnie można stosować 2-3 razy w tygodniu.

Dla Zdrowia.pl