Jesień nie przekreśla ćwiczeń. Trenuj i dbaj o stawy!

Polub nas na Facebooku

Co roku przychodzi taki moment, kiedy upalne, letnie dni odchodzą już do przeszłości. Nadciągają deszcze i jesienna pogoda. Nie oznacza to jednak przerwy w aktywności fizycznej. Ruszać się można także w te zimniejsze pory roku.

Gdy przychodzi jesień nasz zapał do uprawiania sportów gwałtownie spada. Zimno, wiatr i deszcz skutecznie zniechęcają nas do wychodzenia z domu. Któżby chciał biegać czy jeździć na rowerze gdy na dworze pada?

images (9)Co gorsza jesienią często obniża nam się samopoczucie, spada też odporność organizmu na choroby. Kończy się sezon na warzywa i owoce i zawarte w nich witaminy. U reumatyków coraz dotkliwiej zaczynają odzywać się bóle stawów.

Co więc robić, gdy za oknem szaro i ponuro, a wszystko zniechęca do podejmowania jakiegokolwiek wysiłku?

Nie dać się jesieni

Zrezygnowanie z aktywności nie jest dobrym rozwiązaniem. Ruch podnosi naszą odporność na infekcję, uprawiając sport – choćby na rekreacyjnym poziomie – utrzymujemy nasz organizm w dobrej formie, a nawet poprawiamy swój nastrój. Przerywając treningi narażamy się na gorsze samopoczucie, problemy z wagą i szybki spadek kondycji.

Na szczęście koniec lata nie musi oznaczać przejścia w sen zimowy. Jesienią można uprawiać cały szereg innych rodzajów aktywności fizycznej. Później – zimą – pole do manewru zwiększa się jeszcze bardziej.

Sport pod dachem

Gdy nie pada deszcz, nic nie stoi na przeszkodzie, by ubrać sportowe buty i zabrać się za bieganie, jazdę na rowerze lub na rolkach, czy wziąć kijki i uprawiać nordic walking. Wystarczy odpowiedni strój i niższa temperatura nie będzie problemem.

Gorzej jednak gdy za oknem plucha. Wtedy trzeba poszukać sobie zajęcia pod dachem. Z pomocą przychodzą coraz liczniejsze siłownie i kluby fitness. Zajęcia na bieżni to może nie do końca to samo co kilka kilometrów biegania na świeżym powietrzu, ale zawsze jest to forma aktywności. Rowerki, aerobic i wszelkie inne ćwiczenia pomogą nam zachować dobrąpobrane (2) kondycję i sprawność fizyczną. Dobrym rozwiązaniem jest pójście na basen. Pływanie to doskonała forma aktywności, którą można uprawiać przez cały rok.

Zimą możliwości są jeszcze większe – można uprawiać różne formy narciarstwa. I nie trzeba wcale wyjeżdżać w góry – narty biegowe można założyć wszędzie, nawet w mieście.

Pamiętać o rozgrzewce

Tak samo jak latem, jesienią i zimą musimy odpowiednio dobrać rodzaj aktywności fizycznej do własnych możliwości. Warto pamiętać o rozgrzewce – kilka prostych ćwiczeń pozwoli nam zmniejszyć ryzyko kontuzji i urazów.

Możliwość spędzenia czasu na świeżym powietrzu w sposób ciekawy a przy tym budujący zdrowie jest nie do przecenienia.  Często samo wyjście na spacer, czy zimą na sanki z dzieckiem jest swego rodzaju formą ruchu, która przenosi nas w dawny świat dzieciństwa, pozwala miło spędzić czas w gronie rodziny hartując przy tym wszystkich, którzy biorą w tym udział – mówi dr. Anna Famuła, prowadząca bloga www.leczenie-stawow.pl

Trzeba więc pokonać ogarniające nas jesienią lenistwo i utrzymać się w dobrej formie przez cały rok. To się zawsze opłaci!

info. i foto.: materiały prasowe