Jak przytyć? Zaburzenia odżywiania

Polub nas na Facebooku

W czasie gdy wiele osób walczy o utratę zbędnych kilogramów, są również tacy, którzy próbują osiągnąć odwrotny efekt i nieco przybrać na wadze… Brzmi nieprawdopodobnie?

woman-salad-e1346253100910

Niedowaga jest dla zdrowia równie groźna jak otyłość. Bywa przyczyną wielu zaburzeń hormonalnych i sercowych. Niedożywiony organizm jest słaby i nie broni się przed chorobami. Często zdarza się, że przy zbyt niskiej wadze występują anemia, infekcje, próchnica, osłabienie wzroku, wypadają włosy. Pierwsze objawy niedożywienia to niska masa ciała, senność, bóle głowy czy problemy z trawieniem.

Kiedy możemy stwierdzić, że powinniśmy przytyć? Wówczas, gdy nasze BMI, czyli indeks masy ciała, spada poniżej 18,5. Taki wynik świadczy o niedowadze i w tej sytuacji należy koniecznie udać się do dietetyka, który podpowie co zrobić, aby masa ciała była prawidłowa.

Ważne wskazówki:

  • Przy niedożywieniu i wyniszczeniu organizmu przybieranie na wadze zaczynamy od diety niskokalorycznej zwiększając stopniowo z każdym dniem liczbę kalorii, aż do 2800-3000 kcal na dobę.
  • Do mleka dodajemy żółtka jaj, gotujemy kleiki z ryżu lub kaszy, a ziemniaczane purée podajemy ze świeżym masłem lub śmietanką.
  • Na początku przyrządzamy mięso mielone z drobiu lub cielęciny. Łagodnie przyprawiamy do smaku, potem gotujemy na parze. Później możemy je smażyć, najlepiej bez tłuszczu.
  • Zdecydowanie zwiększamy ilość witamin, ale nie przesadzajmy w ich dawkowaniu.
  • Podstawą Twojej diety (około 45 – 55% dziennej podaży energii) winny być dobre jakościowo węglowodany zawarte w kaszach grubych, ryżu, makaronie z pełnego ziarna, ziemniakach i razowym pieczywie oraz w owocach, zwłaszcza tych bardziej kalorycznych takich jak banany. Następnie około 30% zapotrzebowania na energię powinien pokrywać tłuszcz. Dobrym jego źródłem są: oliwa z oliwek, olej rzepakowy, olej lniany, masło, orzechy włoskie, nerkowce i migdały, a także ryby morskie, całe jaja, awokado, jak i również mięso. Musisz zadbać by w diecie pojawiły się zarówno źródła tłuszczy jednonienasyconych (oliwa, olej rzepakowy, migdały, awokado), jak wielonienasyconych (ryby, orzechy) oraz nasyconych (pokarmy pochodzenia zwierzęcego).

Co z fast foodami, przecież tak łatwo przytyć jedząc je…?
Nic bardziej mylnego! Nie zawierają one żadnych wartości odżywczych. W hamburgerach, hot-dogach czy frytkach znajdują się bardzo szkodliwe dla zdrowia nasycone kwasy tłuszczowe i akrylamid (związek toksyczny uszkadzający m.in. komórki mózgu, mogący powodować raka piersi oraz pęcherza moczowego).