Dziecko z ADHD – jak postępować?

Polub nas na Facebooku

Dzieci z ADHD są wyzwaniem wychowawczym zarówno dla rodziców jak i najbliższego otoczenia. Pracę z takim dzieckiem należy zawsze zacząć od… Siebie.

kids

Najlepiej jak najwięcej dowiedzieć się o zaburzeniu, z jakim boryka się maluch. Rodzicowi, który zdobył odpowiednią wiedzę, łatwiej jest być wsparciem dla dziecka, zachować cierpliwość względem niego, i nigdy nie przypisywać złych intencji.

Wychowując dziecko z ADHD należy pamiętać o podstawowych zasadach, np.:

  • dostrzegaj pozytywne strony dziecka i chwal go za wszystko, za co możesz pochwalić,
  • mów do dziecka krótkimi zdaniami i upewnij się, że zrozumiało Twój komunikat,
  • kierując działaniami dziecka stosuj metodę ‘małych kroczków’- wyznaczone cele muszą być bliskie i łatwe do osiągnięcia, a polecenie powinno dotyczyć tylko jednej czynności,
  • ustal harmonogram dnia i trzymaj się go- to wspiera czynności organizacyjne dziecka,
  • omów z dzieckiem system nagród i kar i bądź konsekwentny/a,
  • zaakceptuj dziecko i dawaj mu codziennie odczuć, że kochasz go takim, jakie jest

W przypadku wielu dzieci z nadpobudliwością psychoruchową wysiłki wychowawcze nie przynoszą zadowalających rezultatów. Szukając skutecznej pomocy dla swoich pociech rodzice zmuszeni są decydować się na farmakoterapię. Niestety wiąże się to z licznymi skutkami ubocznymi i jest krótkotrwałe – po odstawieniu leków trudności powracają. Coraz więcej rodziców decyduje się więc na bezpieczną i skuteczną terapię EEG Biofeedback. Jest to metoda polegająca na treningu mózgu, a konkretniej fal mózgowych utrudniających koncentrację uwagi, kontrolę zachowania i emocji.

Treningi EEG Biofeedback zajmują się więc PRZYCZYNĄ problemu, a nie tylko jego objawami. Badania kliniczne dowodzą, że 75% dzieci reaguje pozytywnie na trening SMR (rodzaj fal mózgowych), a 0-95% dzieci wykazuje poprawę z Ritaliną bez skutków ubocznych. Treningi EEG Biofeedback są przyjemne dla dziecka. Mały pacjent obserwuje pracę swojego mózgu pod postacią videogry, którą steruje bez pomocy myszki, klawiatury, czy joysticka. Jeśli dziecko osiąga pożądaną częstotliwość fal mózgowych – dostaje nagrodę w postaci punktów, jeśli się zdekoncentruje – gra zatrzymuje się. Mózg szybko uczy się, w jakich momentach jest nagradzany i stara się pracować na odpowiedniej częstotliwości. W ten sposób zmienia się wzorzec dominujących fal mózgowych, co przekłada się pozytywnie na zachowanie dziecka. Efekty treningu są trwałe