Doceń kiszonki

Polub nas na Facebooku

W trosce o swoje zdrowie uwzględniaj kiszonki w codziennej diecie, tym bardziej, że są tak łatwo dostępne.

Tak pospolite w polskiej kuchni, a jednak nie do końca doceniane… Często w roli skromnego dodatku do kanapki, surówki czy tzw. „zagrychy”. Okazuje się, że warto pochylić się nad kiszonkami i częściej uwzględniać je w codziennej diecie, bo mogą być one Twoją tajną bronią m.in. przed rakiem, atakiem serca, udarem mózgu, osteoporozą czy walką z nadwagą!

fot.: Elżbieta Piotrowska
fot.: Elżbieta Piotrowska

Kiszonki naturalnym probiotykiem
Probiotyczne właściwości kiszonki zawdzięczają procesowi zakwaszania. Naturalna fermentacja jakiej podlega warzywo, dostarcza organizmowi dobrych bakterii, które trafiają do układu pokarmowego. Spożywanie kiszonek jest szczególnie zalecane podczas kuracji antybiotykowej, która to właśnie pomaga jelitom w przywróceniu ich naturalnej flory bakteryjnej (okazuje się, że może być doskonałą alternatywą do spożywania zalecanych w tym czasie jogurtów).

Ochrona przed rakiem
Tym, co sprawia, że kiszonki są jednym z najlepszych naturalnych produktów pomagających w zapobieganiu rozwojowi raka, są wchodzące w ich skład: izotiocyjanian
(o właściwościach przeciwnowotworowych), glukozynolany (aktywują w organizmie naturalne enzymy antyoksydacyjne) oraz flawonoidy (wspomagają trawienie, zapobiegają zwężeniu tętnic i ich uszkodzeniom).
Kiszonki są źródłemantyoksydantów, które wymiatają wolne rodniki z naszych organizmów. Mają także właściwości antyzapalne. W ich procesie fermentacji powstaje acetylocholina, która zwalnia częstość akcji serca, obniża ciśnienie krwi oraz odpowiada za przekazywanie impulsów nerwowych.

Duża dawka witamin i minerałów
Kiszonki zawierają bardzo dużą dawkę witaminy C, dodatkowo proces kiszenia sprawia, że wartość odżywcza warzyw zwiększa się. Są także źródłem witaminy E oraz witamin z grupy B oraz K. Witamina K2 pomaga utrzymać kości w dobrym zdrowiu – reguluje produkcję białek potrzebnych do utrzymania odpowiedniej mineralizacji kości, a co za tym idzie, kiszonki pomagają w zapobieganiu osteoporozie.
Powodująca specyficzny zapach siarka wzmacnia zaś włosy, skórę i paznokcie. Co ciekawe, niektórzy naukowcy twierdzą, że substancje zawarte w kiszonkach mogą mieć działanie antydepresyjne.

Właściwości odrobaczające
Kiszonki – a także sok z kiszenia – są pomocne w pozbywaniu się pasożytów i drobnoustrojów z organizmu! Okres wiosenno-letni to idealny czas, by stosować kurację odrobaczającą z uwzględnieniem kiszonek w codziennym jadłospisie.

Jedz i chudnij!
Pokarmy fermentowane powodują utratę masy ciała, przyspieszają metabolizm. Błonnik, który zawierają, wspomaga odchudzanie i poprawia pracę układu pokarmowego, pomaga oczyścić się organizmowi z toksyn, reguluje wypróżnianie i obniża poziom cholesterolu.
W procesie kiszenia zwiększa się strawność, zatem ważne dla naszego organizmu składniki występujące w kiszonkach są dobrze przyswajalne przez organizm. W trakcie fermentacjidochodzi do usunięcia niepożądanych substancji, takie jak np.: cyjanki czy substancje gazotwórcze.
Kiszonki pomagają w zmniejszeniu obwodu m.in. w pasie(oczywiście przy jednoczesnej ogólnej zdrowej diecie).Są przetwarzane w sposób naturalny, co w dobie przetwarzania żywności głównie metodami technologicznymi jest ich dodatkowym atutem.
Charakteryzują się niską kalorycznością (węglowodany są wykorzystane do fermentacji), znacząco mniejszą niż surowce świeże. Przykładowo łyżka kiszonej kapusty to ok 12 kcal, a mały kiszony ogórek to 6 kcal.
Kiszonki warto podawać także dzieciom, ważne jednak by nie zawierały konserwantów oraz nadmiaru soli.

veronique_01_16_kiszonki Artykuł ukazał się w internetowym magazynie dla kobiet
VERONIQUE 01/2016