Dobra forma – czas start!

Polub nas na Facebooku

Przybyło Wam zimą parę zbędnych kilogramów? Czujecie się ociężali, a wejście po schodach jest dla Was niemałym wyzwaniem? Najwyższy czas rozpocząć przygotowania do lata i wrócić do dobrej formy. Jak skutecznie pozbyć się pozimowych mankamentów urody oraz poprawić swoją kondycję i zdrowie? Sposób jest jeden – zmiana zimowych nawyków żywieniowych i regularna aktywność fizyczna.

Dobra forma - czas start! - zdjęcie

Jesień i zima to idealny czas na przybieranie na wadze. Według statystyk od listopada do kwietnia przeciętny Polak tyje ok. 2 kg. Przyczyną takiego stanu rzeczy, poza świątecznym i karnawałowym objadaniem się, jest zwiększona produkcja melatoniny, wzrost łaknienia i zmniejszenie aktywności fizycznej.

Fit talerze

Zastanawiacie się czy zdążycie wrócić do formy przed latem? Jeśli podejmiecie wyzwanie, odpowiednio zbilansujecie dietę i spożytkujecie energię na treningi możecie znacznie poprawić swoją kondycję i wygląd. Co ważne, głodówki i niskokaloryczne diety nie są dobrym rozwiązaniem. Wręcz przeciwnie, zwalniają one przemianę materii i uniemożliwiają schudnięcie.

Wiosenna dieta powinna dostarczać wszystkie potrzebne składniki odżywcze, oczyścić nasz organizm i polepszyć samopoczucie. Po zimowym menu, ubogim w warzywa i owoce, musimy przede wszystkim uzupełnić niedobory witamin, minerałów i mikroelementów. Dieta powinna być odpowiednio zbilansowana i pełnowartościowa. – Na naszych talerzach musi znaleźć się duża ilość świeżych warzyw i owoców, które są źródłem antyoksydantów, witamin i związków mineralnych. Wzmacniają one nasze organizmy, chronią przed wieloma chorobami, a ponadto dostarczają organizmom błonnik, który reguluje przemianę materii i wchłania toksyny – mówi dr Jolanta Nalewaj, dietetyk z poznańskiej Kliniki Promienistej. Bogate w błonnik są także produkty pełnoziarniste. Warto, więc jeść musli, które także wspomaga przemianę materii i funkcjonowanie narządów wewnętrznych.

– Należy również pamiętać o produktach mlecznych, ponieważ zawierają one wapń, który wpływa na redukcję tkanki tłuszczowej. Ponadto postawmy na chude mięso i ryby przygotowywane na parze lub pieczone w naczyniu żaroodpornym w piekarniku. Sól zastąpmy ziołami, unikniemy wtedy zatrzymywania wody w organizmie i uczucia ociężałości – komentuje dr Jolanta Nalewaj. Trzeba pamiętać również o piciu wody, co najmniej 6-8 szklanek dziennie. Warto też pić herbatę zieloną, czerwoną lub owocową.

Istotne jest, by zdrowa dieta składała się z 5 posiłków, między którymi zachowamy trzygodzinne odstępy. Jedzenie o tych samych porach ureguluje przemianę materii i uchroni nas przed podjadaniem niezdrowych przekąsek. Wraz z odejściem zimy warto ze swoich talerzy pozbyć się ciężkostrawnych, tłustych potraw. Wybierajmy warzywa, owoce, niskotłuszczowy nabiał, chude mięso, ryby i produkty pełnoziarniste.

Sport na zdrowie

Oczywiście uzupełnieniem racjonalnej diety jest regularna aktywność fizyczna. Sport połączony ze zdrową dietą zapewni nam trwałe i zadowalające efekty. Nie tylko pozbędziemy się zbędnych kilogramów, ale także uelastycznimy swoje ciało, poprawimy kondycję i stan zdrowia. Najistotniejsza dla osiągnięcia sukcesu jest systematyczność. – Na początek już 3-4 treningi w tygodniu, trwające minimum 30 minut, będą dobrym rozwiązaniem. Warto wybrać sport, który lubimy i który sprawia nam przyjemność, dzięki temu unikniemy szybkiego zniechęcenia – mówi Marcin Grześkowiak, fizjoterapeuta z poznańskiej Kliniki Promienistej.

Gdy pogoda zaczyna dopisywać należy jak najwięcej czasu spędzać na świeżym powietrzu. Po zimie nasze organizmy potrzebują porządnego dotlenienia, a promienie słoneczne bardzo dobrze wpływają zarówno na nasze zdrowie fizyczne, jak i psychiczne. Dostarczamy wtedy witaminy D, która reguluje prace hormonalne i wpływa na naszą sylwetkę.

– Regularnie uprawiany sport nie tylko poprawi wygląd naszego ciała i kondycję, ale także ureguluje przemianę materii, pozytywnie wpłynie na ogólny stan zdrowia, podniesie odporność, obniży ciśnienie krwi i wzmocni serce – mówi Marcin Grześkowiak. Ponadto podczas wysiłku uwalniana jest serotonina – hormon szczęścia, dzięki czemu polepszy się nasze samopoczucie, zrelaksujemy się i odprężymy. Warto, więc zamienić samochód na rower, wolny czas spędzać na długich spacerach, uprawiać jogging, chodzić na basen czy siłownię. Regularna aktywność uelastyczni nasze mięśnie, wzmocni stawy i zapewni zastrzyk energii.