Dieta dla aktywnego dziecka

Polub nas na Facebooku

Współczesne dzieciaki nie mają łatwego życia. Z jednej strony alarmujące są dane o nadwadze i otyłości wśród polskich dzieci. Z drugiej strony mamy z kolei aktywne maluchy, które poświęcają dużo czasu na zajęcia dodatkowe. I jedne, i drugie potrzebują odpowiednio zbilansowanej diety. Aktywne dziecko jednakże musi mieć dostarczone składniki zapewniające mu energię. Pewne jest to, że jego menu musi obfitować w wysokiej jakości produkty. Im mniej przetworzone – tym lepiej. Jak zatem powinna wyglądać dieta dla aktywnego dziecka?

family, eating and people concept – happy mother, father and daughter having breakfast at home

Zapotrzebowanie na kalorie i sposób odżywiania

Pewnym zaskoczeniem może być fakt, że dzieci mogą mieć dość duże zapotrzebowanie na kalorie. Aktywny maluch może potrzebować nawet od 1800 do 2100 kalorii dziennie, w zależności od tego, jak wygląda jego dzień. Jeśli nasza pociecha kilka razy w tygodniu chodzi na dodatkowe zajęcia związane z aktywnością ruchową, jego zapotrzebowanie będzie bliżej tej górnej granicy. Może się wydawać, że to sporo, ale trzeba pamiętać o dwóch kwestiach. Pierwsza to oczywiście wydatek energetyczny podczas takich zajęć i w ciągu całego dnia, kiedy dziecko musi też skupić się na lekcjach. Druga to jego rozwój, który jest nieprzerwanie trwającym procesem, również wymagającym odpowiedniej porcji energii. Dieta dla aktywnego dziecka nie powinna być zbyt obciążająca. Powinna oczywiście dodawać i sycić, ale nie powinna sprawiać, że maluch będzie senny i ociężały. Dlatego unikamy żywności wysoko przetworzonej. Ona zresztą nigdy nie jest dobrym pomysłem. Lepiej podzielić posiłki na cały dzień nawet na 5 czy 6 mniejszych porcji. Warto też ograniczyć spożycie cukru, przynajmniej tego białego. A on niestety kryje się nie tylko w słodyczach, ale też w kolorowych napojach udających soki czy w napojach energetycznych i tych dla sportowców, których zdecydowanie dzieci nie powinny pić. Ich miejsce powinna zająć zwykła woda mineralna. Jeśli nasza pociecha niezbyt ją lubi, można dodać do niej odrobinę soku z cytryny lub inne owoce.

Dieta dla aktywnego dziecka – co powinno znaleźć się w menu?

Przede wszystkim posiłki powinny być urozmaicone. Nie możemy bazować na kilku sprawdzonych, choćby nawet najsmaczniejszych, ulubionych składnikach. Dieta dziecka powinna być mocno zróżnicowana, żeby dostarczać jak najwięcej przydatnych substancji i minerałów. Oczywiście każdy jadłospis powinien być dopasowany do indywidualnych potrzeb pociechy. Musi też uwzględniać takie czynniki jak ewentualne alergie czy nietolerancje pokarmowe, dlatego w razie takich problemów warto wybrać się do dietetyka, który pomoże ułożyć odpowiednią dietę. Dla zdrowych i aktywnych dzieciaków świetnym pomysłem na śniadanie będzie owsianka na ciepło ze śliwkami lub placuszki z maślanki. Na drugie śniadanie do szkoły można przygotować na przykład koktajl bananowo-orzechowy lub kanapkę z wędliną i papryką. Na obiad smacznym rozwiązaniem będzie zapiekanka makaronowa z indykiem lub kotleciki z indyka z siekaną papryką i kaszą jaglaną. Podwieczorek nie musi być ciężki – wystarczy serek owocowy z maślaną bułką, a na kolację zupa jarzynowa lub frytki warzywne. Dodatkową zaletą jest fakt, że takie jedzenie posmakuje całej rodzinie.