Czym jest wiek metaboliczny?

Polub nas na Facebooku

Wiek metaboliczny to obraz tego, ile nasz organizm ma lat oraz czy jego kondycja jest dobra, czy wręcz odwrotnie słaba. Wiek metaboliczny wskazuje wiek charakterystyczny dla naszego tempa metabolizmu.

women-build-muscle

Często zdarza się, że młode osoby mają kondycję porównywalną z kondycją 50. latków, zdarza się jednak, że osoba po 50. może się poszczycić organizmem 25. latka! Wtedy jest się czym chwalić. Jakie parametry składają się na obliczenie wieku metabolicznego? Jest to podstawowa przemiana materii, waga mięśni oraz ilość wody i tkanki tłuszczowej w organizmie.

Dobrze jest kontrolować wiek metaboliczny i znać skład własnego ciała. Takie informacje pozwolą na zastosowanie właściwej profilaktyki i diety, aby poczuć się młodziej i cofnąć swój zegar biologiczny. Jeśli wiek metaboliczny jest wyższy niż Twój rzeczywisty, musisz poprawić swoją podstawową przemianę materii. Zmiana diety, opartej na wynikach składu Twojego ciała oraz odpowiednie zwiększenie ilości i intensywności ćwiczeń, wytworzy w organizmie zdrowszą masę mięśniową, która w konsekwencji będzie spalała więcej kalorii, poprawiając ocenę wieku metabolicznego.

Jak zatem odżywiać się, aby się odmłodzić?

  1. Nawadniaj się! W codziennym jadłospisie powinno się znaleźć miejsce na przynajmniej 1,5 l. wody. Sięgaj po różą wodę – wapniową, magnezową, unikaj jednak wód smakowych.
  2. Zwiększ ilość spożywanych owoców i warzyw – warzyw powinno być 5 porcji dziennie, owoców 2 porcje. Wybieraj warzywa i owoce sezonowe, świeże i najlepiej krajowe.
  3. Ograniczaj spożycie czerwonego mięsa. Jak najczęściej sięgaj po rośliny strączkowe i ryby.
  4. Unikaj produktów wysoko przetworzonych – konserw, dań instant.
  5. Pamiętaj o dodatku oleju czy oliwy do surówek i sałatek, jednak nie zapominaj, że te produkty są także kaloryczne – kilka łyżeczek dziennie w zupełności wystarczy.
  6. Zastąp białe pieczywo i jasne zboża produktami pełnoziarnistymi – pieczywem graham, makaronem razowym czy brązowym ryżem.
  7. Wyeliminuj całkowicie dania typu fast-food, słodkie soki, gazowane napoje i słone przekąski.