Czy chleb tuczy?

Polub nas na Facebooku

Powszechnie uważa się, że chleb tuczy, a na diecie tradycyjne kromki lepiej zastąpić lekkim, chrupkim pieczywem. Czy to prawda? Jak się okazuje nie do końca!

IMAG0248

Najchętniej jadamy pieczywo białe, choć coraz częściej sięgamy po ciemne w przekonaniu, że od niego nie utyjemy. I tu kryje się pierwsza pułapka. Bo ciemny chleb nie oznacza, że jest on zdrowy i bez kalorii! Zdarza się, że piekarze dodają do zwykłego białego pieczywa barwniki np. karmel, co sprawia, że staje się ono ciemne i tuczące. Warto nauczyć się odróżniać prawdziwe pieczywo razowe od jego marnej podróbki. Prawdziwy razowy chleb powinien być ciężki i wypiekany w formie. Jeżeli widzimy w sklepie chleb opisany jako razowy, a od zwykłego baltonowskiego różni się jedynie ciemniejszym kolorem i posypką z nasion, to prawie na pewno mamy do czynienia z barwionym chlebem imitującym razowy. Warto także unikać ciemnego pieczywa tostowego, gdyż ten obecny na rynku ma przeważnie niewiele wspólnego z chlebem pełnoziarnistym. Okazuje się więc, że nawet, jeśli pieczywo zawiera ziarna czy wypieczone jest z mąki graham, obfituje także w konserwanty i środki antypleśniowe.

Białe pieczywo nie zawiera żadnych szkodliwych substancji więc nie zasługuje na miano „niezdrowego”. Jednak nie można też powiedzieć, aby miało szczególnie pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Ten typ pieczywa zawiera jedynie śladowe ilości witamin, minerałów i cennego błonnika pokarmowego, gdyż zawarte one są w częściach ziarna, które w procesach oczyszczania mąki zostają odrzucone. Dlatego białe pieczywo jest źródłem niemal wyłącznie pustych kalorii. Dodatkowo niska zawartość błonnika sprawia, że jego indeks glikemiczny jest wysoki, przez co powoduje gwałtowne skoki poziomu glukozy i zaspokaja głód na krótko. Tym samym nie jest ono polecane osobom dbającym o linię.

Kolejną pułapką jest pieczywo chrupkie – 100 g to aż 325 kcal (prawie tyle samo co 100 g chałki). Zatem trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy warto jeść pieczywo chrupkie. Jeżeli komuś smakuje i uważa, iż pomaga mu schudnąć, to nie ma przeciwwskazań. Należy jednak pamiętać, że nie jest ono niegroźną dietetyczną przekąską, którą można jeść do woli. Pieczywo to zawiera sporo błonnika, który ułatwia trawienie. Więc nie tuczy, o ile poprzestaniemy na 2-3 kromkach.

Warto wybierać chleb z ziarnami – słonecznikiem, dynią lub siemieniem lnianym. Zawierają one dużo witamin, minerałów, a także trochę tłuszczu o korzystnym składzie

Wiele osób będących na diecie wystrzega się jedzenia chleba, jednak według dietetyków pieczywo jest niezbędnym elementem codziennego menu, nawet wtedy, gdy się odchudzamy. Zgodnie z proporcjami piramidy żywieniowej, produkty zbożowe (w tym pieczywo) powinny być głównym źródłem energii w diecie. Dostarczają one wielu cennych witamin i minerałów, dlatego nie należy eliminować ich z diety.