Co powinniśmy wiedzieć o wodzie?

Polub nas na Facebooku

Woda to niezbędny element naszej diety, podstawa prawidłowego funkcjonowania organizmu – te zdania słyszymy bardzo często, powtarzane aż do znudzenia. Ale czy wiemy właściwie, dlaczego woda jest taka ważna? Jakie pełni funkcje i jakie zadanie ma do spełnienia w organizmie?

Woda w służbie dobrego samopoczucia i urody.

Jeśli dbamy o dietę czy też odchudzamy się, woda staje się naszym sprzymierzeńcem, ponieważ  pomaga nam usuwać toksyny z organizmu i wspomaga pracę jelit. Częstym błędem dla osób starających się zrzucić wagę jest zbyt mała ilość wypijanych płynów. Tymczasem dla prawidłowego przebiegu diety powinno się wypijać około trzech, do czterech litrów wody. Dzięki temu organizm nie gromadzi jej zapasów w sobie. Gdy to robi, stajemy się opuchnięci i ociężali, a więc i zmęczeni i niezadowoleni z efektów diety. Woda ma także dobroczynny wpływ na urodę – nawadnia skórę od środka. Dzięki odpowiedniej jej ilości, nasza skóra jest bardziej elastyczna i jędrna.  Dodatkowo, woda chroni nasze narządy oraz pomaga w pracy stawów.

Dopajanie dzieci.

Woda to niezbędny element diety dzieci. Brzmi jak truizm ale to bardzo ważne, aby pamiętać o jej roli w codziennym menu naszych pociech. Woda pomaga walczyć z gorączką, odwodnieniem czy zatruciem. Wypijana w odpowiedniej ilości, nie pozwala na niebezpieczne wahania ilości płynów  w organizmie, co jest szczególnie ważne podczas choroby malucha. Należy pamiętać o tym, by dzieciom podawać wodę przeznaczoną dla nich – zwierającą mniej soli mineralnych (które mogą prowadzić do alergii), sodu i azotanu. Dobrym rozwiązaniem jest woda dla dzieci Mama i ja. Pamiętajmy jednak, że po otwarciu woda powinna być przechowywana w lodówce i spożyta w ciągu 24 godzin.

Ile wody dla mamy i taty, a ile dla dziecka?

Skoro wiemy, że woda jest tak ważna dla każdego człowieka, jaka jej ilość jest odpowiednia dla dorosłego, a jaka dla malucha? Picie wody u dorosłych zależne jest od ich wagi i trybu życia. Dla osoby o średniej wadze i spokojnym trybie życia optymalne będą 2 litry wody dziennie, ale im waga jest większa, a tryb życia bardziej intensywny, tym wody powinno być w naszej diecie więcej. Dietetycy zalecają, aby na każdy kilogram ciała wypijać jej 30 ml.

U dzieci ten wskaźnik jest nieco wyższy, specjaliści zalecają, by niemowlęta dostawały od 120 do 150 ml wody na każdy kilogram masy ciała.  Oczywiście, ważna kwestią jest także czas, kiedy możemy zacząć podawać maluchom wodę – już po ukończeniu pierwszych miesięcy dziecku można podawać herbatki z kopru włoskiego oraz rumianku. Soczki owocowe i warzywne tworzone na bazie wody źródlanej można zacząć wprowadzać do diety malucha, gdy ten ukończy 5 miesiąc życia. Pamiętajmy, by napoje podawane dzieciom nie zawierały sztucznych barwników, aromatów oraz konserwantów.

W jaki sposób pić wodę?

Wiadomo już, ile wody potrzebujemy w codziennej diecie. Nie mniej ważnym elementem jest jednak sposób jej picia. Dzienną zalecaną porcję wody pijemy małymi łykami, przez cały dzień. To pozwala naszemu organizmowi na powolne i naturalne jej przyswajanie i rozprowadzenie w organizmie. Natomiast jednorazowe picie dużej ilości wody nie jest zalecane ze względu na to, że organizm szybko się jej pozbywa, dodatkowo możemy odczuwać dyskomfort spowodowany napełnionym płynami żołądkiem. Ta sama sytuacja dotyczy naszych pociech –wskazane jest pojenie dzieci często, podając im jednak małe porcje wody.

Materiały Prasowe

fot. Serwis Prasowy