Ból karku – skuteczna pomoc

Polub nas na Facebooku

Ból karku dokucza niejednej z nas po pobycie na chłodzie, stresującej sytuacji, przepracowaniu. Mrowienie, sztywność mięśni, czasem silny ból uniemożliwiający ruchy głową – takie objawy najczęściej towarzyszą dolegliwościom karku. Co ciekawe, uskarżają się na nie nawet młode osoby.

joga-na-bol

Kark, czyli tylna część szyi i mięśni między łopatkami, jest bowiem bardzo wrażliwy na wiele czynników, np. chłód, utrzymywanie niewygodnej pozycji ciała. Bóle karku pojawiają się też wtedy, gdy zbyt długo pochylamy głowę do przodu, np. w trakcie czytania książki położonej na kolanach, czy w czasie pracy przy komputerze, gdy ekran mamy położony poniżej linii oczu (laptopy). Może wystąpić też przy prowadzeniu samochodu, czy przenoszeniu ciężarów.

Oto kilka sposobów jak sobie radzić z bólem:

Rozgrzewające zabiegi
O tej porze roku ból karku może świadczyć o wychłodzeniu, bo mięśnie szyi bardzo nie lubią gwałtownych zmian temperatury. Sięgnij po maści i termofor. Posmaruj skórę rozgrzewającym kremem. Możesz też przyłożyć do karku termofor lub ogrzany ręcznik. Rano, gdy bierzemy prysznic, polewajmy sobie kark ciepłą wodą, natomiast susząc włosy, skierujmy na szyję strumień ciepłego powietrza. Wieczorem polecamy kąpiel z dodatkiem olejku cynamonowego.

Masaż
To podstawowy sposób na ból i sztywność mięśni. Najlepszą skuteczność przynosi masaż wykonany przez profesjonalistę. Nie zawsze jednak mamy taką możliwość. Dlatego natura obdarzyła nas specjalnymi substancjami, które po wtarciu w obolałe miejsca doskonale je rozgrzewają i rozluźnią. Do takich specyfików zaliczamy olejki z wyciągu z eukaliptusa, rozmarynu, kolendry. Około 5 kropli mieszanki każdego pachnidła wtartych w skórę szyi pozwolą cieszyć się wspaniałym aromatem, niosącym upragniony relaks.

Gimnastyka
Odpowiednie ćwiczenia pozwolą na wzmocnienie tych mięśni, które często ulegają nadwyrężeniu. Dlatego ważne jest, aby w każdej wolnej chwili wykonywać rozluźniające ruchy okrężne głowy. Można także zastosować przykładowe ćwiczenie polegające na przyłożeniu ręki do czoła i odpychania od niej głowy przez 5 sekund. Następnie tą samą metodą można odpychać głowę od ręki położoną zarówno na lewym jak prawym policzku oraz na potylicy. Dla uzyskania lepszego efektu serie powtórzyć trzykrotnie. Aby wzmocnić obciążenie szyi, połóż dłoń na czubku głowy i lekko dociśnij. Należy także znaleźć tzw. punkt spustowy na karku, czyli najbardziej wrażliwe i bolesne miejsce. Uciskaj je opuszkami kilka sekund aż poczujesz, że napięcie znika.

Moc kamieni
Zastosuj w domu masaż kamieniami bazaltowymi (kupisz je w internecie). Zabieg przyjemnie rozgrzewa i pobudza punkty energetyczne. Podgrzej kamienie w gorącej wodzie i poproś drugą osobę, by ułożyła ci je na karku i delikatnie pomasowała skórę.

Basen
Zacznij jednak od relaksującej kąpieli (jeśli rozmiar wanny na taką pozwoli), a jeszcze lepiej godzinnej sesji pływania, powtarzanej to trzy razy w tygodniu. Uwaga! Dla szyi pływamy na plecach lub z zanurzoną twarzą.
Leki przeciwbólowe

Jeśli brak nam czasu na zastosowanie ćwiczeń lub zabiegów przeciwbólowych, najprostszym sposobem na pozbycie się go jest zastosowanie leków przeciwzapalnych, jednak przed zastosowaniem należy zapoznać się z ulotką, aby odpowiednio dostosować dawkę do indywidualnych potrzeb.

A na koniec – Lenistwo również nie popłaca: słaby układ mięśniowy nie utrzyma kości w formie.