Błonnik w diecie maluszków!

Polub nas na Facebooku

błonnik2_mediumBłonnik pokarmowy – choć wciąż niedoceniany, jest istotnym składnikiem prawidłowo zbilansowanych posiłków małych dzieci. Dlaczego jest tak ważny w ich diecie? Jak działa na organizm maluszka i gdzie go szukać?

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Instytut Matki i Dziecka we współpracy z Fundacją NUTRICIA, zawartość błonnika w diecie aż 52% dzieci w wieku 1-3 lata w Polsce jest zdecydowanie poniżej normy! W praktyce oznacza to, że małe dzieci spożywają za mało produktów z pełnego ziarna, warzyw czy owoców.

Po pierwsze: Dlaczego błonnik jest tak ważny?

Produkty bogate w błonnik, nazywany włóknem pokarmowym, są bardzo istotnym elementem odpowiednio zbilansowanych posiłków dzieci. Jego dzienne spożycie po pierwszym roku życia, zgodnie z najnowszymi normami żywienia powinno wynosić ok 19 g. Błonnik pełni wiele ważnych funkcji w organizmie dzieci.

Po drugie: Gdzie szukać błonnika?

Najwięcej znajdziemy go w produktach zbożowych, pieczywie pełnoziarnistym, płatkach owsianych, kaszach, ryżu, amarantusie, prosie, tapioce, jak również w warzywach i roślinach strączkowych. Jeśli maluch ukończył 6. miesiąc życia, można rozpocząć podawanie zupek zawierających bogate w błonnik warzywa: marchew, korzeń pietruszki, seler, czerwonego buraka, dynię, patisona, brokuły, kalafiora, ziemniaki, a nawet odrobinę fasolki szparagowej. W prawidłowo zbilansowanym jadłospisie powinny też pojawić się bogate w błonnik owoce – najlepiej w postaci musów, utarte, ewentualnie w formie gęstych soków przecierowych.

Po trzecie: Owoce, warzywa i produkty zbożowe!

Włączenie błonnika do menu niemowlęcia ułatwiają wprowadzane właśnie jako pierwsze po mleku mamy warzywa i owoce. Te ostatnie są kopalnią witamin i ważnych mikroelementów. Możesz podawać je w różnej postaci – musów, koktajli czy kisielu. Jeśli dziecko nie chce jeść zupek warzywnych i źle reaguje na widok tartego jabłka – przemyć błonnik w innej postaci! Dobrym rozwiązaniem w takiej sytuacji są kaszki dla niemowląt bogate w błonnik, które dodatkowo są źródłem energii i zawierają sporo składników mineralnych i witaminy z grupy B. Kaszka jest smaczna, a do tego stanowi pełnowartościowy i delikatny posiłek dla małego brzuszka. Wyboru tej odpowiedniej możemy dokonać ze znacznie większej oferty, wykraczającej znacznie poza kaszkę ryżową lub mleczną. Dziś możemy wybierać spośród kaszek smakowych, owocowych, zbożowych oraz bezmlecznych. Takich produktów wciąż przybywa, dzięki czemu możemy komponować dietę swoich dzieci w oparciu o najnowsze trendy żywieniowe. Przykładem nowości w produktach bezmlecznych jest kaszka pszenno-żytnia Pełne Ziarno wzbogacona kompleksem 9 witamin i ważnych składników mineralnych, wspomagających prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego dziecka. Zawiera ona kompozycję zbóż z pełnego przemiału, stanowiąc łagodny i pełnowartościowy posiłek. Można ją podawać niemowlętom już po ukończeniu 8. miesiąca życia.

Po czwarte: Pamiętajmy o płynach!

Produkty bogate w błonnik powinny znajdować się w diecie dziecka codziennie. Aby maksymalizować efekty działania błonnika i optymalizować eliminację produktów ubocznych przemiany materii, pamiętajmy, że dziecko powinno przyjmować odpowiednią ilość płynów – radzi dr Aleksandra Czarnewicz-Kamińska, specjalista ds. żywienia. Dla niemowląt najlepsza jest woda mineralna niskozmineralizowana i soki przecierowe bez dodatku cukru. Trawienie wspomogą natomiast herbatki ziołowe z koprem, anyżem, rumiankiem i miętą.

Po piąte: Przez żołądek do serca 🙂

Pamiętaj, że uszczęśliwić swoje dziecko możesz również przez wzbogacenie jego menu o odpowiednie produkty. Zbilansowane posiłki bogate w błonnik to nie tylko trend żywieniowy, ale przede wszystkim prawidłowy rozwój i dobre samopoczucie najmłodszych. Przecież zadowolony brzuszek to zadowolony maluszek.

info. i foto.: materiały prasowe