Polub nas na Facebooku

Dość powszechnie uważa się że asertywność to przede wszystkim „umiejętność mówienia nie”. To częste nieporozumienie. Odmawianie bez szacunku i wrażliwości wobec osoby, której odmawiamy bliższe jest raczej ignorancji a nawet arogancji niż prawdziwej asertywności, będącej w swojej istocie umiejętnością raczej szlachetną.

Czym zatem jest asertywność?

Asertywność to umiejętność zachowania się równocześnie z szacunkiem dla siebie i dla innych. To umiejętność zachowania się w sposób nieagresywny, nie powodujący cierpienia innych ani też własnego. Można powiedzieć, że osoba asertywna kieruje się dewizą: „Twoje prawa i potrzeby są równie ważne jak moje.

Przeczytaj poniższe sytuacje i zastanów się, czy są ci znajome?

  • Jeśli ktoś nalega, nie potrafisz odmówić
  • Kogoś, kto ci przeszkadza – nie prosisz, aby przestał
  • Często miewasz poczucie krzywdy
  • Niezbyt dobrze umiesz dopominać się o swoje
  • Nie wiesz jak domagać się zwrotu pożyczonej rzeczy
  • Czasem czujesz się wykorzystywany
  • Trudno ci rozpocząć rozmowę z kimś, kogo dobrze nie znasz
  • Jeśli ktoś cię chwali, czujesz się zażenowany i nie wiesz, co powiedzieć
  • Nie umiesz chwalić innych
  • Nie wiesz, jak się zachować, kiedy jesteś krytykowany
  • Nie potrafisz prosić o pomoc
  • Nie umiesz być całkiem szczery
  • Nie wiesz, co zrobić, kiedy jesteś zakłopotany
  • Złościsz się, kiedy ktoś ma inne zdanie niż ty
  • Odczuwasz silną tremę, kiedy musisz wypowiedzieć się publicznie
  • Często ulegasz innym
  • Bywasz agresywny
  • Zdarza się, że krzykiem lub płaczem wymuszasz spełnienie swoich próśb

To są przykłady zachowań nieasertywnych. Zamiast w bezpośredni i poprawny sposób wyrażać swoje myśli i potrzeby, mówisz coś czego nie myślisz.

Na szczęście sposób myślenia i zachowania można zmienić

Istotną sprawą do zrozumienia asertywności jest fakt, że asertywność nie polega na stawianiu na swoim, tylko na porozumiewaniu się, znajdywaniu rozwiązań respektujących potrzeby i prawa wszystkich zainteresowanych.

Fakty i mity na temat asertywności

Mit: Ludzie asertywni na ogół nie są lubiani
Fakt: Prawdą jest coś zupełnie przeciwnego. Większość z nas lubi ludzi, którzy są szczerzy, uczciwi i bezpośredni oraz traktują nas z szacunkiem.

Mit: Tylko niektórzy mogą być asertywni. Ja po prostu taki nie jestem.
Fakt: Asertywność odnosi się do zachowania a nie do osobowości a nasze zachowania są wyuczone. Nie rodzimy się z wiedzą o tym, jak postępować, uczymy się tego w trakcie wielu procesów. Zaletą jest fakt, że nasz sposób zachowania można zmienić. Możemy się nauczyć innego postępowania.

Mit: Asertywność kłóci się z zasadami dobrego wychowania.
Fakt: Pogląd ten wynika z rozumienia dobrego zachowania w kategoriach powierzchownych manier, podczas gdy asertywność opiera się na uczciwości i na bezpośredniości. Komunikacja asertywna nie dąży za wszelką cenę do utrzymania spokoju i słodkich uśmiechów, jednak właśnie postępując asertywnie wobec innych ludzi, okazujemy im szacunek i traktujemy jak równych sobie. Nieuprzejmość i bezceremonialność nie należą do cech asertywności. Jedną z umeijętności asertywnej komunikacji jest bycie stanowczym i bezpośrednim bez popadania w nieuprzejmość czy brak kultury.

Mit: Ludzie asertywni chcą zawsze stawiać na swoim
Fakt: W asertywności nie chodzi o stawianie na swoim (zachowanie tego typu jest agresywne). Asertywna postawa łączy się z jasnym i otwartym komunikowaniem potrzeb, jednak bez domagania się dla siebie korzyści kosztem drugiej strony.

Mit: Ludzie asertywni są despotyczni.
Fakt: Ludzie asertywnisą gotowi do posłużenia się siłą swojego stanowiska czy autorytetu, kiedy jest to stosowne. Z drugiej strony mają wystarczające poczucie bezpieczeństwa, by przekazywać kompetencje i władzę innym.

Mit: Asertywne kobiety są niekobiece.
Fakt: Jest to przestarzałe, stereotypowe spojrzenie na kobietę i kobiecość, które dowodzi jednocześnie braku zrozumienia czym jest asertywność.

Mit: Ludzie asertywni zawsze dostają to czego chcą.
Fakt: Asertywne postępowanie wcale nie gwarantuje, że postawisz na swoim. Zwiększa natomiast prawdopodobieństwo tego, że osiągniesz lepsze rezultaty dla siebie i innych zainteresowanych osób.

Powody naszego sposobu zachowania są często bardzo złożone. Mogą brać się z dzieciństwa, z tego jak byliśmy traktowani przez rodziców czy innych dorosłych, z sygnałów jakie otrzymywaliśmy.

Na podstawie książki „Asertywność, sztuka umiejętnej stanowczości” Mary Hartley, postaram się przybliżyć Wam złożony temat asertywności w oparciu o bariery, jakie sami sobie stwarzamy.
Zapraszam do lektury w odcinkach na moim profilu Projekt Sukces.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułMiętowa panna cotta z czekoladą
Następny artykułZestawienie kremów przeciwzmarszczkowych na dzień
Celina Szumska
Coach, Trener i Mediator Stały. Menedżer z wieloletnim doświadczeniem zdobytym na kierowniczych stanowiskach międzynarodowych przedsiębiorstwach (logistyka, finanse, bankowość, sprzedaż). Specjalizuje się w zarządzaniu strategicznym, operacyjnym, przywództwie, efektywności, przedsiębiorczości oraz innowacyjności. Prowadzi coachingi z przedsiębiorcami oraz osobami indywidualnymi, specjalizując się w coachingu menedżerskim, życia i rodzicielskim. Pomaga w odkryciu i przezwyciężeniu barier utrudniających realizację założonych celów w dziedzinach związanych z kompetencjami miękkimi, pracą z emocjami, wartościami i biznesem. Wspiera w systemowych procesach zmiany i reorganizacji firm, rozwija kadrę menedżerską w obszarze zarządzania przez cele, komunikacji, sprzedaży. Prowadzi business i executive coaching dla członków zarządu, kadry menedżerskiej, specjalistów i ekspertów. Opracowuje, przygotowuje i wdraża programy tworzenia kultur organizacyjnych opartych na coachingu i mentoringu. Jest propagatorką rozwoju osobistego młodzieży licealnej i studenckiej. Jako Mediator Stały pomaga w znalezieniu rozwiązań dotyczących konfliktów w sferze prawa cywilnego, rodzinnego i gospodarczego.